پرش به محتوا

مهدویت در منظر امام‌خمینی (کتاب): تفاوت میان نسخه‌ها

اصلاح ارقام، اصلاح نویسه‌های عربی
بدون خلاصۀ ویرایش
(اصلاح ارقام، اصلاح نویسه‌های عربی)
خط ۱: خط ۱:
'''مهدویت در منظر امام‌خمینی''' کتابی به قلم [[ابوالفضل هدایتی]] است که به تبیین مباحث مهدویت از دیدگاه امام‌خمینی می‌پردازد. این کتاب در سال ۱۳۸۷ش توسط مؤسسه چاپ و نشر عروج، منتشر شده است.
'''مهدویت در منظر امام‌خمینی''' کتابی به قلم [[ابوالفضل هدایتی]] است که به تبیین مباحث [[مهدویت]] از دیدگاه [[امام‌خمینی]] می‌پردازد. کتاب مهدویت در منظر امام‌خمینی در سال ۱۳۸۷ش توسط [[مؤسسه چاپ و نشر عروج]]، منتشر شده است.
==محتوا==
==محتوا==
کتاب حاضر دربردارنده مباحث مربوط به مهدویت از دیدگاه امام‌خمینی است که نشان‌دهنده جایگاه مهدویت و بیان نظرات و آراء ایشان در این مسئله می‌باشد. در بخشی از این کتاب آمده، امام‌خمینی با استناد به آیه «وَالعصر، إنَّ الإنسان لفی خُسر» (عصر: ۱-۲) مراد از «عصر» را امام زمان می‌داند که عصاره همه موجودات هست.<ref>امام‌خمینی، صحیفه امام، ج۷، ص۳۲۷.</ref> از نگاه ایشان نمی‌توان تفاوت و تمایزی میان ولایت رسول اکرم (ص) و ولایت حضرت مهدی (ع) بر هستی و موجودات قائل شد؛ به این‌که ولایت کل را برای خاتم پیامبران (ص) بدانیم و ولایت اوصیاء و مهدی موعود (ع) را تابع آن به شمار آوریم.<ref>امام‌خمینی، صحیفه امام، ج۲۰، ص۲۴۹.</ref> ازاین‌رو امام‌خمینی به هنگام شناساندن امام مهدی (ع) سخنی حاکی از حیرت در برابر مقام ولایت آن حضرت دارد و منزلت ولایی او را بالاتر از همه چیز برمی‌شمارد و معتقد است نمی‌توان ایشان را با هیچ تعبیری گفت مگر همین که مهدی موعود (ع) است.<ref>امام‌خمینی، صحیفه امام، ج۲، ص۸۲.</ref> در این نگاه، روزگار امام مهدی (ع) را باید روزگار تجلّی عرفان و معنویت توحیدی انبیاء در عرصه حکومت و مدیریت جامعه بزرگ بشری دانست؛ زیرا ظهور حکومت آن حضرت، جز رضای خدا و تقرب به او چیز دیگر نمی‌باشد.<ref>هدایتی، مهدویت در منظر امام‌خمینی، ص۲۱۷.</ref>
کتاب [[مهدویت در منظر امام‌خمینی (کتاب)|مهدویت در منظر امام‌خمینی]] دربردارنده مباحث مربوط به مهدویت از دیدگاه امام‌خمینی است که نشان‌دهنده جایگاه مهدویت و بیان نظرات و آراء ایشان در این مسئله می‌باشد. در بخشی از کتاب مهدویت در منظر امام‌خمینی آمده، امام‌خمینی با استناد به آیه «وَالعصر، إنَّ الإنسان لفی خُسر».<ref>عصر: ۱-۲</ref> مراد از «عصر» را [[امام زمان(ع)|امام زمان]] می‌داند که عصاره همه موجودات هست.<ref>امام‌خمینی، صحیفه امام، ج۷، ص۳۲۷.</ref> از نگاه ایشان نمی‌توان تفاوت و تمایزی میان [[ولایت]] [[پیامبر اکرم(ص)|رسول اکرم (ص)]] و ولایت [[حضرت مهدی (ع)|حضرت مهدی (ع)]] بر [[هستی]] و موجودات قائل شد؛ به این‌که ولایت کل را برای [[خاتم الانبیا|خاتم پیامبران]] (ص) بدانیم و ولایت اوصیاء و مهدی موعود (ع) را تابع آن به شمار آوریم.<ref>امام‌خمینی، صحیفه امام، ج۲۰، ص۲۴۹.</ref> ازاین‌رو امام‌خمینی به هنگام شناساندن [[امام مهدی(ع)|امام مهدی (ع)]] سخنی حاکی از حیرت در برابر مقام ولایت آن حضرت دارد و منزلت ولایی او را بالاتر از همه چیز برمی‌شمارد و معتقد است نمی‌توان ایشان را با هیچ تعبیری گفت مگر همین که مهدی موعود (ع) است.<ref>امام‌خمینی، صحیفه امام، ج۲، ص۸۲.</ref> در این نگاه، روزگار امام مهدی (ع) را باید روزگار تجلّی [[عرفان]] و معنویت توحیدی [[انبیاء]] در عرصه حکومت و مدیریت [[جامعه]] بزرگ بشری دانست؛ زیرا ظهور حکومت آن حضرت، جز رضای خدا و [[تقرب]] به او چیز دیگر نمی‌باشد.<ref>هدایتی، مهدویت در منظر امام‌خمینی، ص۲۱۷.</ref>
==ساختار==
==ساختار==
این کتاب مشتمل بر یک مقدمه و چهار بخش می‌باشد:
کتاب مهدویت در منظر امام‌خمینی مشتمل بر یک مقدمه و چهار بخش می‌باشد:
بخش اول دارای سه فصل می‌باشد که درباره شخصیت امام مهدی (ع)، جایگاه و منزلت امام مهدی (ع) و برنامه‌ها و اقدامات امام زمان (عج) می‌باشد.
* بخش اول دارای سه فصل می‌باشد که درباره شخصیت امام مهدی (ع)، جایگاه و منزلت امام مهدی (ع) و برنامه‌ها و اقدامات امام زمان (عج) می‌باشد.
بخش دوم درباره دوران غیبت حضرت مهدی (ع) است و دارای دو فصل می‌باشد که درباره نیابت مهدی موعود (ع) و انتظار، سخن به میان آمده است.
* بخش دوم درباره [[دوران غیبت]] حضرت مهدی (ع) است و دارای دو فصل می‌باشد که درباره نیابت مهدی موعود (ع) و انتظار، سخن به میان آمده است.
بخش سوم درباره قیام و ظهور مهدی موعود (ع) است و دارای چهار فصل می‌باشد که درباره تحقق آرمان‌های پیامبران، حضرت مهدی (ع) و بعثت خاتم پیامبران ()، ویژگی‌های عصر ظهور و مخالفت و تکفیر امام در عصر ظهور است.
* بخش سوم درباره قیام و ظهور مهدی موعود (ع) است و دارای چهار فصل می‌باشد که درباره تحقق آرمان‌های پیامبران، حضرت مهدی (ع) و [[بعثت]] خاتم پیامبران، ویژگی‌های عصر ظهور و مخالفت و تکفیر امام در عصر ظهور است.
بخش چهارم درباره پیوند امام مهدی (ع) با عاشورا و انقلاب اسلامی که دارای دو فصل می‌باشد که درباره همخوانی قیام امام حسین و قیام حضرت مهدی (ع) سخن به میان آمده است (هدایتی، ابوالفضل، مهدویت در منظر امام‌خمینی، فهرست).
* بخش چهارم درباره پیوند امام مهدی (ع) با [[عاشورا]] و [[انقلاب اسلامی |انقلاب اسلامی]] که دارای دو فصل می‌باشد که درباره همخوانی [[قیام امام حسین]] و قیام حضرت مهدی (ع) سخن به میان آمده است.<ref>هدایتی، ابوالفضل، مهدویت در منظر امام‌خمینی، فهرست.</ref>
==هدف و انگیزه تألیف==
==هدف و انگیزه تألیف==
هدف از تألیف، نشان دادن آراء امام‌خمینی درباره مهدی موعود (ع) است.
هدف از تألیف، نشان دادن آراء امام‌خمینی درباره مهدی موعود (ع) است.
==وضعیت نشر==
==وضعیت نشر==
چاپ اول این کتاب در سال ۱۳۸۷ش توسط مؤسسه چاپ و نشر عروج وابسته به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام‌خمینی، منتشر شده است.
چاپ اول کتاب مهدویت در منظر امام‌خمینی در سال ۱۳۸۷ش توسط [[مؤسسه چاپ و نشر عروج]] وابسته به [[مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام‌خمینی]]، منتشر شده است.
==پانویس==
==پانویس==
{{پانویس}}
{{پانویس}}
۹۸۶

ویرایش