پرش به محتوا

کاربر:Salar/صفحه تمرین: تفاوت میان نسخه‌ها

خط ۲۸: خط ۲۸:


==نمایندگان امام‌خمینی==
==نمایندگان امام‌خمینی==
امام‌خمینی در مرداد ۱۳۵۸ تنظیم کارهای دفتر تبلیغات اسلامی را به محمد مؤمن قمی واگذار کرد (۹/۲۷۰). به دنبال درخواست هیئت مدیره دفتر برای تعیین سرپرست و نماینده از سوی امام‌خمینی، ایشان طی حکمی محمد واعظ عبایی خراسانی را در ۲۵/۲/۱۳۶۴ به سرپرستی دفتر منصوب کرد و ضمن تشکر و قدردانی از این نهاد یادآور شد دفتر تبلیغات اسلامی، خدمات شایان قدردانی به اسلام و جمهوری اسلامی و حوزه‌های علمیه کرده‌است. ایشان همچنین مدرسان، فضلا و طلاب حوزه علمیه را به همکاری با این دفتر فرا خواند (۱۹/۲۶۳). عبایی خراسانی در هنگام تأسیس شورای عالی تبلیغات و سازمان تبلیغات اسلامی با تأیید امام‌خمینی به نمایندگی از دفتر تبلیغات اسلامی شرکت داشت (۱۴/۱۱۰) (← مقاله سازمان تبلیغات اسلامی).
امام‌خمینی در مرداد ۱۳۵۸ تنظیم کارهای دفتر تبلیغات اسلامی را به محمد مؤمن قمی واگذار کرد.<ref> (امام‌خمینی، صحیفه امام، ۲۷۰/۹).</ref> به دنبال درخواست هیئت مدیره دفتر برای تعیین سرپرست و نماینده از سوی امام‌خمینی، ایشان طی حکمی محمد واعظ عبایی خراسانی را در ۱۳۶۴/۲/۲۵ به سرپرستی دفتر منصوب کرد و ضمن تشکر و قدردانی از این نهاد یادآور شد دفتر تبلیغات اسلامی، خدمات شایان قدردانی به اسلام و جمهوری اسلامی و حوزه‌های علمیه کرده‌است. ایشان همچنین مدرسان، فضلا و طلاب حوزه علمیه را به همکاری با این دفتر فرا خواند.<ref> (امام‌خمینی، صحیفه امام، ۲۶۳/۱۹).</ref> عبایی خراسانی در هنگام تأسیس شورای عالی تبلیغات و سازمان تبلیغات اسلامی با تأیید امام‌خمینی به نمایندگی از دفتر تبلیغات اسلامی شرکت داشت.<ref> (امام‌خمینی، صحیفه امام، ۱۱۰/۱۴).</ref> {{ببینید|سازمان تبلیغات اسلامی}}
 
بودجه: دفتر تبلیغات اسلامی بودجه اولیه خود را از امام‌خمینی دریافت کرد<ref> (روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، کارنامه چهارده ساله دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم، ۱۶؛ موسوی تبریزی، خاطرات، ۵۱۹).</ref> و تا مدتی نیز خود ایشان شخصاً عهده‌دار هزینه‌های دفتر بود؛ اما بعدها دستور پرداخت هزینه این نهاد را به شورای انقلاب صادر کرد.<ref> (روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، کارنامه چهارده ساله دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم، ۱۶.</ref> عبایی خراسانی در ۱۳۶۴/۱۱/۳۰ در نامه‌ای به امام‌خمینی ضمن اشاره به اهداف و وظایف دفتر، از ایشان درخواست کرد برای هزینه‌های این نهاد، بخشی از اموال محمدرضا پهلوی و وابستگانش که به وسیله دادگاه‌های انقلاب مصادره شده بود، در اختیار دفتر قرار گیرد و امام‌خمینی اجازه داد از آن اموال به مقدار رفع ضرورت به این نهاد تحویل دهند.<ref> (امام‌خمینی، صحیفه امام، ۴۹۴/۱۹).</ref> عبایی دوباره در ۱۳۶۵/۱۰/۳۰ با اشاره به نیاز شدید و هزینه‌های سنگین دفتر از ایشان درخواست کرد بخشی از هزینه‌ها از اموالِ در اختیار بنیاد مستضعفان و با هماهنگی نخست‌وزیر تأمین شود که مورد موافقت امام‌خمینی قرار گرفت.<ref> (امام‌خمینی، صحیفه امام، ۱۸۸/۲۰).</ref> بودجه اصلی این نهاد از طریق دولت تأمین شده و می‌شود.


بودجه: دفتر تبلیغات اسلامی بودجه اولیه خود را از امام‌خمینی دریافت کرد (روابط عمومی، کارنامه، ۱۶؛ موسوی تبریزی، خاطرات، ۵۱۹) و تا مدتی نیز خود ایشان شخصاً عهده‌دار هزینه‌های دفتر بود؛ اما بعدها دستور پرداخت هزینه این نهاد را به شورای انقلاب صادر کرد (روابط عمومی، کارنامه، ۱۶). عبایی خراسانی در ۳۰/۱۱/۱۳۶۴ در نامه‌ای به امام‌خمینی ضمن اشاره به اهداف و وظایف دفتر، از ایشان درخواست کرد برای هزینه‌های این نهاد، بخشی از اموال محمدرضا پهلوی و وابستگانش که به وسیله دادگاه‌های انقلاب مصادره شده بود، در اختیار دفتر قرار گیرد و امام‌خمینی اجازه داد از آن اموال به مقدار رفع ضرورت به این نهاد تحویل دهند (۱۹/۴۹۴). عبایی دوباره در ۳۰/۱۰/۱۳۶۵ با اشاره به نیاز شدید و هزینه‌های سنگین دفتر از ایشان درخواست کرد بخشی از هزینه‌ها از اموالِ در اختیار بنیاد مستضعفان و با هماهنگی نخست‌وزیر تأمین شود که مورد موافقت امام‌خمینی قرار گرفت (۲۰/۱۸۸). بودجه اصلی این نهاد از طریق دولت تأمین شده و می‌شود.
==فعالیت‌ها==
==فعالیت‌ها==
دفتر تبلیغات اسلامی از آغاز با هدف گسترش تبلیغ اسلام شکل گرفت و فعالیت‌های چندی را پیش گرفت که در ادامه نیز گسترش یافت. این فعالیت‌ها در سه بخش کلی آموزش، تبلیغ و پژوهش ساماندهی شده‌است:
دفتر تبلیغات اسلامی از آغاز با هدف گسترش تبلیغ اسلام شکل گرفت و فعالیت‌های چندی را پیش گرفت که در ادامه نیز گسترش یافت. این فعالیت‌ها در سه بخش کلی آموزش، تبلیغ و پژوهش ساماندهی شده‌است:
confirmed، emailconfirmed، templateeditor
۱٬۱۸۸

ویرایش