پرش به محتوا

خاطرات سال‌های نجف (کتاب): تفاوت میان نسخه‌ها

اصلاح ارقام، اصلاح نویسه‌های عربی
(اصلاح ارقام، اصلاح نویسه‌های عربی)
(اصلاح ارقام، اصلاح نویسه‌های عربی)
خط ۱۵: خط ۱۵:
| به کوشش =  
| به کوشش =  
| طراح جلد =  
| طراح جلد =  
| تعداد جلد =  
| تعداد جلد = دو جلد
| تعداد صفحات =  
| تعداد صفحات = ۵۰۲ صفحه (جلد اول ۲۵۵ و جلد دوم ۲۴۷ صفحه
| قطع =  
| قطع =  
| مجموعه =  
| مجموعه =  
خط ۳۲: خط ۳۲:
'''خاطرات سال‌های نجف'''، کاری از [[مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام‌خمینی|مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی]]، به واکاوی خاطرات پانزده نفر از یاران و شاگردان [[امام‌خمینی]] در نجف، پرداخته است.
'''خاطرات سال‌های نجف'''، کاری از [[مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام‌خمینی|مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی]]، به واکاوی خاطرات پانزده نفر از یاران و شاگردان [[امام‌خمینی]] در نجف، پرداخته است.
==اهمیت کتاب==
==اهمیت کتاب==
لذت و شیرینی شنیدن تاریخ از زبان و قلم تاریخ‌سازان، به ویژه یاران و شاگردان امام‌خمینی، این خاطرات را شنیدنی و حائز اهمیت کرده است. از امتیازات کتاب می‌توان به دارا بودن فهرست مطالب و نمایه اعلام، اشخاص، اماکن، احزاب و گروه‌ها و کتب و نشریات اشاره کرد. همچنین، توضیح پاره‌ای از مسایل، جریان‌ها و شخصیت‌ها، در پاورقی، از دیگر ویژگی‌های کتاب است.
لذت و شیرینی شنیدن تاریخ از زبان و قلم تاریخ‌سازان، به ویژه یاران و شاگردان [[امام‌خمینی]]، این خاطرات را شنیدنی و حائز اهمیت کرده است. از امتیازات کتاب خاطرات سال‌های نجف می‌توان به دارا بودن فهرست مطالب و نمایه اعلام، اشخاص، اماکن، [[احزاب]] و گروه‌ها و کتب و [[نشریات]] اشاره کرد. همچنین، توضیح پاره‌ای از مسایل، جریان‌ها و شخصیت‌ها، در پاورقی، از دیگر ویژگی‌های کتاب است.
==ساختار==
==ساختار==
این کتاب، در دو جلد تنظیم شده و هر جلد دارای فهرست و پیش درآمد، فهارس (اشخاص و اماکن) جدا می‌باشند. در دو جلد متن خاطرات ۱۵ تن از شاگردان امام‌خمینی به ترتیب حروف الفبای نام‌خانوادگی آنان آمده است.
کتاب خاطرات سال‌های نجف، در دو جلد تنظیم شده و هر جلد دارای فهرست و پیش درآمد، فهارس (اشخاص و اماکن) جدا می‌باشند. در دو جلد متن خاطرات پانزده تن از شاگردان امام‌خمینی به ترتیب حروف الفبای نام‌خانوادگی آنان آمده است.
جلد اول کتاب خاطرات سال‌های نجف، مشتمل است بر خاطرات:
جلد اول کتاب خاطرات سال‌های نجف، مشتمل است بر خاطرات:
فصل اول: خاطرات حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن اختری؛ فصل دوم: خاطرات حجت‌الاسلام والمسلمین سید اسدالله امامی میبدی؛ فصل سوم: خاطرات آیت‌الله سید عباس خاتم‌یزدی؛ فصل چهارم: خاطرات آیت‌الله محمود قوچانی؛ فصل پنجم: خاطرات آیت‌الله سید محمدباقر مصطفوی؛ فصل ششم: خاطرات خاطرات حجت‌الاسلام والمسلمین هادی مقدس (مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام‌خمینی، خاطرات سال‌های نجف، ج اول، ص فهرست).
* فصل اول: خاطرات [[حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن اختری]]؛
* فصل دوم: خاطرات [[حجت‌الاسلام والمسلمین سید اسدالله امامی میبدی]]؛
* فصل سوم: خاطرات [[آیت‌الله سید عباس خاتم‌یزدی]]؛
* فصل چهارم: خاطرات [[آیت‌الله محمود قوچانی]]؛
* فصل پنجم: خاطرات [[آیت‌الله سید محمدباقر مصطفوی]]؛
* فصل ششم: خاطرات [[حجت‌الاسلام والمسلمین هادی مقدس]].<ref>مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام‌خمینی، خاطرات سال‌های نجف، ج اول، ص فهرست.</ref>
جلد دوم کتاب خاطرات سال‌های نجف، مشتمل است بر خاطرات:
جلد دوم کتاب خاطرات سال‌های نجف، مشتمل است بر خاطرات:
فصل اول: خاطرات آیت‌الله سید محمد بجنوردی؛ فصل دوم: خاطرات حجت‌الاسلام والمسلمین سید رضا برقعی؛ فصل سوم: خاطرات آیت‌الله محمدرضا رحمت؛ فصل چهارم: خاطرات آیت‌الله سید محمد سجادی؛ فصل پنجم: خاطرات حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل فردوسی‌پور؛ فصل ششم: خاطرات آقای محمدتقی متقی؛ فصل هفتم: خاطرات آیت‌الله هادی معرفت؛ فصل هشتم: خاطرات حجت‌الاسلام والمسلمین سید هادی موسوی؛ فصل نهم: خاطرات حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا ناصری (مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام‌خمینی، خاطرات سال‌های نجف، ج دوم، ص فهرست).
* فصل اول: خاطرات آیت‌الله سید محمد بجنوردی؛  
* فصل دوم: خاطرات حجت‌الاسلام والمسلمین سید رضا برقعی؛  
* فصل سوم: خاطرات آیت‌الله محمدرضا رحمت؛  
* فصل چهارم: خاطرات آیت‌الله سید محمد سجادی؛  
* فصل پنجم: خاطرات حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل فردوسی‌پور؛  
* فصل ششم: خاطرات آقای محمدتقی متقی؛  
* فصل هفتم: خاطرات آیت‌الله هادی معرفت؛  
* فصل هشتم: خاطرات حجت‌الاسلام والمسلمین سید هادی موسوی؛  
* فصل نهم: خاطرات حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا ناصری.<ref>مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام‌خمینی، خاطرات سال‌های نجف، ج دوم، ص فهرست.</ref>
==محتوا==
==محتوا==
نحوۀ ادارۀ حوزۀ نجف قبل از آمدن امام، نحوۀ آشنایی با امام، چگونگی استقبال از امام در ابتدای ورود امام به عراق، مسائل مختلف بیت امام، دیدارهای امام با علما و مراجع، مقام علمی و نحوۀ تدریس امام و برتری آن نسبت به سایر اساتید و مراجع، مراحل آماده‌سازی و انتشار تحریرالوسیله، ابعاد مختلف شخصیت امام، اخلاق و سلوک علمی امام، آداب زیارت و دعای امام، انعکاس رخدادهایی نظیر شهادت آیت‌الله سعیدی، دکتر شریعتی و آقامصطقی و نحوۀ برخورد امام با آنها، برخورد امام با مقامات عراقی به خاطر اخراج ایرانیان، موضع‌گیری‌های سیاسی امام علیه رژیم پهلوی، هجرت امام به پاریس و  نمایه اعلام، محتوای این دو جلد را تشکیل می‌دهد (مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام‌خمینی، خاطرات سال‌های نجف، ج اول و دوم، ص فهرست‌ها).
نحوۀ ادارۀ [[حوزه نجف]] قبل از آمدن امام، نحوۀ آشنایی با امام، چگونگی استقبال از امام در ابتدای ورود امام به عراق، مسائل مختلف بیت امام، دیدارهای امام با علما و [[مراجع تقلید|مراجع]]، مقام علمی و نحوۀ تدریس امام و برتری آن نسبت به سایر اساتید و مراجع، مراحل آماده‌سازی و انتشار [[تحریرالوسیله]]، ابعاد مختلف شخصیت امام، اخلاق و سلوک علمی امام، آداب زیارت و دعای امام، انعکاس رخدادهایی نظیر شهادت [[آیت‌الله سعیدی]]، [[دکتر شریعتی]] و آقامصطفی و نحوۀ برخورد امام با آنها، برخورد امام با مقامات عراقی به خاطر اخراج ایرانیان، موضع‌گیری‌های سیاسی امام علیه رژیم پهلوی، هجرت امام به پاریس و  نمایه اعلام، محتوای این دو جلد را تشکیل می‌دهد.<ref>مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام‌خمینی، خاطرات سال‌های نجف، ج اول و دوم، ص فهرست‌ها.</ref>
==وضعیت نشر==
==وضعیت نشر==
این کتاب در سال ۱۳۸۹ در ۵۰۲ صفحه (جلد اول ۲۵۵ و جلد دوم ۲۴۷ صفحه)، در ۲۰۰۰ نسخه، در مؤسسه چاپ و نشر عروج (وابسته به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام‌خمینی) به چاپ رسیده است.
کتاب خاطرات سال‌های نجف در سال ۱۳۸۹ش در ۵۰۲ صفحه (جلد اول ۲۵۵ و جلد دوم ۲۴۷ صفحه)، در ۲۰۰۰ نسخه، در [[مؤسسه چاپ و نشر عروج]] وابسته به [[مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام‌خمینی]] به چاپ رسیده است.
==پانویس==
==پانویس==
{{پانویس}}
{{پانویس}}
۱٬۳۹۸

ویرایش