پرش به محتوا

محمدعلی شاه‌آبادی: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۳۲: خط ۳۲:
'''محمدعلی شاه‌آبادی'''، عالم [[عارف]] و استاد عرفان [[امام‌خمینی]].
'''محمدعلی شاه‌آبادی'''، عالم [[عارف]] و استاد عرفان [[امام‌خمینی]].


میرزا محمدعلی حسین‌آبادی معروف به شاه‌آبادی، عالم عارف و استاد عرفان [[امام‌خمینی]] است. او شخصیتی جامع و فقیهی برجسته بود که تلاش کرد با استفاده از معارف فلسفی، عرفانی، قرآنی و روایی شاگردان صالح و وارسته تربیت کند.


میرزا محمد علی حسین‌آبادی معروف به شاه‌آبادی، عالم عارف و استاد عرفان [[امام‌خمینی]] است. او شخصیتی جامع و فقیهی برجسته بود که تلاش کرد با استفاده از معارف فلسفی، عرفانی، قرآنی و روایی شاگردان صالح و وارسته تربیت کند.
شاه‌آبادی در قم به دلیل شیوه خاصی که داشت، کمتر به او توجه می‌شد و افراد اندکی، از جمله امام‌خمینی به مقام علمی ایشان پی بردند. شاه‌آبادی در [[تهران]] در مسجد جامع بازار تهران به تدریس [[فقه]]، [[اصول فقه|اصول]]، [[فلسفه]]، [[عرفان]] مشغول بود و مسجد او به مرکز مبارزه علیه [[رژیم پهلوی]] تبدیل شد.


شاه‌آبادی در قم به دلیل شیوه خاصی که داشت، کمتر به او توجه می‌شد و افراد اندکی، از جمله امام ‌خمینی به مقام علمی ایشان پی بردند. شاه‌آبادی در [[تهران]] در مسجد جامع بازار تهران به تدریس [[فقه]]، [[اصول فقه|اصول]]، [[فلسفه]]، [[عرفان]] مشغول بود و مسجد او به مرکز مبارزه علیه [[رژیم پهلوی]] تبدیل شد.
امام‌ خمینی [[تواضع]] خاصی در برابر استاد خود داشت و به او احترام ویژه می‌گذاشت و از او با عناوینی چون عارف بالله، عارف کامل استاد، شیخ جلیل یاد می‌کرد. شاه‌آبادی نیز علاقه و توجهی خاص به امام‌خمینی داشت.


امام‌ خمینی [[تواضع]] خاصی در برابر استاد خود داشت و به او احترام ویژه می‌گذاشت و از او با عناوینی چون عارف بالله، عارف کامل استاد، شیخ جلیل یاد می‌کرد. شاه‌آبادی نیز علاقه و توجهی خاص به امام ‌خمینی داشت.
امام‌خمینی به مدت هفت سال کتب عرفانی نظیر [[فصوص الحکم]]، [[مصباح الانس]]، فتوحات مکیه و منازل‌السائرین را نزد او خواند. حضرت امام برخی دیدگاه‌های عرفانی شاه‌آبادی را تحلیل و بررسی کرده‌ است نظیر [[تشبیه و تنزیه]]، [[رجعت]]، اسمای ذاتیه، اسمای مستأثر و فطرت.


امام ‌خمینی به مدت هفت سال کتب عرفانی نظیر [[فصوص الحکم]]، [[مصباح الأنس]]، فتوحات مکیه و منازل  السائرین را نزد او خواند. حضرت امام برخی دیدگاه‌های عرفانی شاه‌آبادی را تحلیل و بررسی کرده‌ است نظیر: [[تشبیه و تنزیه]]، [[رجعت]]، اسمای ذاتیه، اسمای مستأثر و فطرت.
مهدی شاه‌­آبادی یکی از فرزندان شاه‌­آبادی و متولد ۱۳۰۹ بوده که از روحانیون مبارز و فعال در [[انقلاب اسلامی ایران|نهضت امام‌­خمینی]] بوده است. او عضو [[جامعه روحانیت مبارز تهران]] و در دوره اول و دوم به نمایندگی مردم تهران وارد [[مجلس شورای اسلامی]] شد و در سال ۱۳۶۳ در حالی که برای سرکشی در میان رزمندگان جبهه­‌ها حضور داشت به [[شهادت]] رسید. امام‌­خمینی در پیامی او را مجاهدی شریف و خدمت‌گذاری مخلص برای اسلام بر شمرد که فرزند برومند استاد ایشان بوده است.
 
مهدی شاه‌­آبادی یکی از فرزندان شاه‌­آبادی و متولد ۱۳۰۹ بوده که از روحانیون مبارز و فعال در [[انقلاب اسلامی ایران|نهضت امام‌­خمینی]] بوده است. او عضو [[جامعه روحانیت مبارز تهران]] و در دوره اول و دوم به نمایندگی مردم تهران وارد [[مجلس شورای اسلامی]] شد و در سال ۱۳۶۳ در حالی که برای سرکشی در میان رزمندگان جبهه­‌ها حضور داشت به شهادت رسید. امام‌­خمینی در پیامی او را مجاهدی شریف و خدمتگذاری مخلص برای اسلام بر شمرد که فرزند برومند استاد ایشان بوده است.


== زندگی‌نامه ==
== زندگی‌نامه ==
۱۵٬۱۴۳

ویرایش