پرش به محتوا

سیدمحمد شیرازی: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
(اصلاح ارقام)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۳۴: خط ۳۴:
سیدمحمد حسینی­ شیرازی در سال ۱۳۰۷ در شهر نجف متولد شد و در نُه سالگی به همراه پدر به کربلا رفت و دروس حوزوی را فراگرفت و هم­زمان با تحصیل، تدریس هم داشته است و از سی سالگی تدریس درس خارج را آغاز کرد که تا پایان عمرش ادامه داشته است.
سیدمحمد حسینی­ شیرازی در سال ۱۳۰۷ در شهر نجف متولد شد و در نُه سالگی به همراه پدر به کربلا رفت و دروس حوزوی را فراگرفت و هم­زمان با تحصیل، تدریس هم داشته است و از سی سالگی تدریس درس خارج را آغاز کرد که تا پایان عمرش ادامه داشته است.


او پیش از آغاز [[انقلاب اسلامی ایران|نهضت امام‌خمینی]] با ایشان آشنا بوده و اهدافشان را می‌­شناخت. وی به هنگام ورود امام‌خمینی به کربلا در سال ۱۳۴۴ استقبال شایانی از ایشان داشته و منزلی برای سکونتشان فراهم کرده است. وی از امام‌خمینی درخواست کرده تا به­جای ایشان در حرم [[امام حسین(ع)]] اقامه جماعت نمایند.
او پیش از آغاز [[انقلاب اسلامی ایران|نهضت امام‌خمینی]] با ایشان آشنا بوده و اهدافشان را می‌­شناخت. وی به هنگام ورود امام‌خمینی به کربلا در سال ۱۳۴۴ استقبال شایانی از ایشان داشته و منزلی برای سکونتشان فراهم کرده است. وی از امام‌خمینی درخواست کرده تا به‌­جای ایشان در حرم [[امام حسین(ع)|امام‌حسین(ع)]] اقامه جماعت نمایند.


شیرازی در سی و پنج سالگی و پس از درگذشت [[سیدمحسن حکیم]] اعلان [[مرجعیت]] کرد که این مسئله موجب حرف و حدیث زیادی درباره وی شده است.
شیرازی در سی‌وپنج سالگی و پس از درگذشت [[سیدمحسن حکیم]] اعلان [[مرجعیت]] کرد که این مسئله موجب حرف و حدیث زیادی درباره وی شده است.


شیرازی پیشنهاد حمایت از مرجعیت امام‌خمینی را پذیرفت ولی در سفرهای بعدی ایشان به کربلا استقبال و دیداری از ایشان نداشته و یا در سفر به نجف به دیدار ایشان نمی­رفته است. وی حتی اعلان موضع علیه جنایات رژیم پهلوی را که قبلاً داشته ترک نمود.
شیرازی پیشنهاد حمایت از [[مرجعیت امام‌خمینی]] را پذیرفت ولی در سفرهای بعدی ایشان به کربلا استقبال و دیداری از ایشان نداشته و یا در سفر به نجف به دیدار ایشان نمی‌­رفته است. وی حتی اعلان موضع علیه جنایات [[رژیم پهلوی]] را که قبلاً داشته ترک نمود.


شیرازی در سال ۱۳۵۰ به علت تضییقات حکومت وقت عراق به کویت رفت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کویت به برگزاری جشن اقدام کرد. او به خاطر فشار دولت کویت که ناشی از حکومت عراق بوده، در سال ۱۳۵۸ و در ۵۲ سالگی در قم ساکن شد. امام‌خمینی ترور برادر او سیدحسن به دست ایادی رژیم بعثی عراق را به او تسلیت گفت.
شیرازی در سال ۱۳۵۰ به علت تضییقات حکومت وقت عراق به کویت رفت و پس از [[پیروزی انقلاب اسلامی]]، در کویت به برگزاری جشن اقدام کرد. او به خاطر فشار دولت کویت که ناشی از حکومت عراق بوده، در سال ۱۳۵۸ و در ۵۲ سالگی در قم ساکن شد. امام‌خمینی ترور برادر او سیدحسن به دست ایادی [[حزب بعث عراق|رژیم بعثی عراق]] را به او تسلیت گفت.


شیرازی در قم به تدریس و تألیف اشتغال داشت و در مسائل سیاسی دخالتی نمی­‌کرد. او در سال ۱۳۸۰ و در ۷۳ سالگی درگذشت و در حرم [[حضرت فاطمه معصومه(س)|حضرت معصومه(س)]] به خاک سپرده شد.
شیرازی در قم به تدریس و تألیف اشتغال داشت و در مسائل سیاسی دخالتی نمی­‌کرد. او در سال ۱۳۸۰ و در ۷۳ سالگی درگذشت و در [[حرم حضرت معصومه(س)]] به خاک سپرده شد.


== زندگی‌نامه ==
== زندگی‌نامه ==
۱۵٬۹۹۴

ویرایش