پرش به محتوا

محمدصادق خلخالی: تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
(اصلاح ارقام)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۳۰: خط ۳۰:
|امضا          =  
|امضا          =  
}}
}}
'''محمدصادق خلخالی'''، شاگرد مبارز [[امام‌خمینی]]، نخستین حاکم شرع دادگاه انقلاب و نماینده [[مجلس شورای اسلامی]] و [[مجلس خبرگان رهبری]].  
'''محمدصادق خلخالی'''، شاگرد مبارز [[امام‌خمینی]]، نخستین حاکم شرع [[دادگاه‌های انقلاب اسلامی|دادگاه انقلاب]] و نماینده [[مجلس شورای اسلامی]] و [[مجلس خبرگان رهبری]].  
   
   
محمدصادق صادقی­ گیوی معروف به خلخالی در سال ۱۳۰۵ در روستای گیو خلخال متولد شد و پس از تحصیل دوره ابتدائی، برای تحصیلات حوزوی وارد مدرسه حاج ملاابراهیم خلخال شد و پس از یک سال تحصیل ادبیات عرب عازم حوزه علمیه قم شد. وی از آغاز ورود به قم با [[سیدمصطفی خمینی]] دوست شد و پس از طی مراحل مقدماتی، از سال ۱۳۳۰ در دروس خارج [[سیدحسین بروجردی]] شرکت کرد و بیش از ده سال در درس‌­های [[امام‌خمینی]] حاضر شد.  
محمدصادق صادقی­ گیوی معروف به خلخالی در سال ۱۳۰۵ در روستای گیو خلخال متولد شد و پس از تحصیل دوره ابتدائی، برای تحصیلات حوزوی وارد مدرسه حاج ملاابراهیم خلخال شد و پس از یک سال تحصیل ادبیات عرب عازم [[حوزه علمیه قم]] شد. وی از آغاز ورود به قم با [[سیدمصطفی خمینی]] دوست شد و پس از طی مراحل مقدماتی، از سال ۱۳۳۰ در دروس خارج [[سیدحسین بروجردی]] شرکت کرد و بیش از ده سال در درس‌­های [[امام‌خمینی]] حاضر شد.  


خلخالی پس از درگذشت سیدحسین بروجردی از مروجین [[مرجعیت]] امام‌خمینی بود و از ایشان اجازه امور حسبیه گرفت. وی در تهیه و تنظیم مناسک حج ایشان نقش داشت و به کمک دیگران رساله نجات­ العباد ایشان را تنظیم کردند.
خلخالی پس از درگذشت سیدحسین بروجردی از مروجین [[مرجعیت امام‌خمینی]] بود و از ایشان اجازه [[امور حسبیه]] گرفت. وی در تهیه و تنظیم مناسک حج ایشان نقش داشت و به کمک دیگران [[رساله نجا­ةالعباد]] ایشان را تنظیم کردند.


او از فعالین در نهضت امام‌خمینی بود و در این مسیر زندان و تبعید را در کارنامه سیاسی خود دارد و یکی از چهار سخنران مجلس بزرگداشت شهادت سیدمصطفی خمینی در مسجد اعظم قم بوده است.
او از فعالین در [[انقلاب اسلامی ایران|نهضت امام‌خمینی]] بود و در این مسیر زندان و تبعید را در کارنامه سیاسی خود دارد و یکی از چهار سخنران مجلس بزرگداشت شهادت [[سیدمصطفی خمینی]] در [[مسجد اعظم قم]] بوده است.


خلخالی پس از پیروزی [[انقلاب اسلامی ایران|انقلاب اسلامی]] نخست به صورت شفاهی و بعداً کتبی، به سمت حاکم شرع از سوی امام‌خمینی منصوب شد. وی سران رژیم شاه که در جنایات و کشتار مردم دست داشتند را محاکمه و به اعدام محکوم کرد و در سرکوب [[ضد انقلاب]] در گنبد و کردستان و پاوه نقش اساسی داشته است. او همچنین مسئولیت مبارزه با مواد مخدر را برای مدتی بر عهده داشت و در سه دوره اول مجلس نماینده مردم قم بوده و یک دوره نماینده خبرگان رهبری را از تهران بر عهده داشت.
خلخالی پس از پیروزی [[انقلاب اسلامی ایران|انقلاب اسلامی]] نخست به صورت شفاهی و بعداً کتبی، به سمت حاکم شرع از سوی [[امام‌خمینی]] منصوب شد. وی سران رژیم شاه که در جنایات و کشتار مردم دست داشتند را محاکمه و به اعدام محکوم کرد و در سرکوب [[ضد انقلاب]] در گنبد و کردستان و پاوه نقش اساسی داشته است. او همچنین مسئولیت مبارزه با مواد مخدر را برای مدتی بر عهده داشت و در سه دوره اول [[مجلس شورای اسلامی]] نماینده مردم قم بوده و یک دوره نماینده [[مجلس خبرگان رهبری|خبرگان رهبری]] را از تهران بر عهده داشت.


خلخالی در سال ۱۳۸۲ درگذشت و در یکی از حجره‌­های حرم [[حضرت فاطمه معصومه(س)|حضرت معصومه]] به خاک سپرده شد.
خلخالی در سال ۱۳۸۲ درگذشت و در یکی از حجره‌­های حرم [[حضرت فاطمه معصومه(س)|حضرت معصومه]] به خاک سپرده شد.
۱۵٬۹۱۲

ویرایش