پرش به محتوا

اهل‌بیت(ع): تفاوت میان نسخه‌ها

۵۰ بایت اضافه‌شده ،  ‏۱۶ تیر ۱۴۰۲
بدون خلاصۀ ویرایش
جز (Shams صفحهٔ اهل بیت(ع) را به اهل‌بیت(ع) که تغییرمسیر بود منتقل کرد)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
'''اهل بیت(ع)'''، [[پیامبر اکرم(ص)]]، [[فاطمه زهرا(ع)]]، و [[امامان شیعه|ائمه دوازده‌گانه شیعه(ع)]].
'''اهل‌بیت(ع)'''، [[پیامبر اکرم(ص)]]، [[فاطمه زهرا(ع)]]، و [[امامان شیعه|ائمه دوازده‌گانه شیعه(ع)]].


 
اندیشمندان [[شیعه]] معتقدند مراد از اهل‌بیت(ع) در آیه ۳۳ سوره احزاب (آیه تطهیر)، پیامبر(ص)، فاطمه(س) و امامان دوازده‌گانه(ع) هستند. [[امام‌خمینی]] نیز مصداق آیات گوناگونی از [[قرآن]] را اهل‌بیت(ع) شمرده است که با [[امام‌علی(ع)|علی‌بن‌ابی‌طالب(ع)]]، آغاز می‌شود و به [[امام زمان(ع)|مهدی(ع)]]، پایان می‌یابد و معتقد است آیه تطهیر بر ثبوت همه انواع طهارت برای اهل‌بیت(ع) دلالت دارد.
اندیشمندان [[شیعه]] معتقدند مراد از اهل بیت(ع) در آیه 33 سوره احزاب (آیه تطهیر)، پیامبر(ص)، فاطمه(ع) و امامان دوازده‌گانه(ع) هستند. [[امام‌خمینی]] نیز مصداق آیات گوناگونی از [[قرآن]] را اهل بیت(ع) شمرده است که با [[امام‌علی(ع)|علی‌بن‌ابی‌طالب(ع)]]، آغاز می‌شود و به [[امام زمان(ع)|مهدی(ع)]]، پایان می‌یابد و معتقد است آیه تطهیر بر ثبوت همه انواع طهارت برای اهل بیت(ع) دلالت دارد.


امام‌خمینی به تبعیت از روایات، ائمه معصوم(ع) را در جایگاه معنوی و ولایت، متحد پیامبر(ص)، و همه را آفریده یک نور خوانده است که انوار پاکشان پیش از آفرینش دیگران به ستایش و تسبیح و تقدیس و تهلیل حق‌تعالی مشغول بوده‌اند و جایگاه پیامبر(ص)، و ائمه(ع)، را برتر از فرشتگان شمرده است.
امام‌خمینی به تبعیت از روایات، ائمه معصوم(ع) را در جایگاه معنوی و ولایت، متحد پیامبر(ص)، و همه را آفریده یک نور خوانده است که انوار پاکشان پیش از آفرینش دیگران به ستایش و تسبیح و تقدیس و تهلیل حق‌تعالی مشغول بوده‌اند و جایگاه پیامبر(ص)، و ائمه(ع)، را برتر از فرشتگان شمرده است.


علمای اسلام ازجمله امام‌خمینی ویژگی‌های را برای اهل بیت(ع)، ذکر کرده‌اند ازجمله: [[عصمت]]، علم لدنی، حاملان عرش، ولایت و خلافت، عبادت کامل.
علمای اسلام ازجمله امام‌خمینی ویژگی‌های را برای اهل‌بیت(ع)، ذکر کرده‌اند ازجمله: [[عصمت]]، علم لدنی، حاملان عرش، [[خلافت و ولایت|ولایت و خلافت]]، عبادت کامل.


در مشرب [[عرفان|عرفانی]] امام‌خمینی، ولایت اهل بیت(ع) و دوستی خاندان رسالت(ع) امانت حق است و غصب ولایت و خلافت، خیانت به امانت و ترک تبعیت امام‌علی(ع)، از مصادیق خیانت است.
در مشرب عرفانی امام‌خمینی، ولایت اهل‌بیت(ع) و دوستی خاندان رسالت(ع) امانت حق است و غصب ولایت و خلافت، خیانت به امانت و ترک تبعیت امام‌علی(ع)، از مصادیق خیانت است.


به نظر امام‌خمینی پس از ائمه(ع)، فقها که دانش خود را از اهل بیت(ع)، دریافت کرده باشند، جانشینان ائمه(ع)، در [[رهبری|رهبریِ]] امت‌اند و همه وظایف ائمه(ع)، را بر عهده دارند.  
به نظر امام‌خمینی پس از ائمه(ع)، فقها که دانش خود را از اهل‌بیت(ع)، دریافت کرده باشند، جانشینان ائمه(ع)، در [[رهبری|رهبریِ]] امت‌اند و همه وظایف ائمه(ع)، را بر عهده دارند.  


امام‌خمینی معتقد است اهل بیت(ع)، در طول حیات فردی و اجتماعی خود به صورت دایمی در حال جهاد بودند و افزون بر مجاهدت‌ها و ریاضت‌های معنوی که بالاتر از طاقت انسان عادی است برای حفظ [[اسلام]] و مبارزه با الحاد کوشش‌های فراوانی می‌کردند.  
امام‌خمینی معتقد است اهل‌بیت(ع)، در طول حیات فردی و اجتماعی خود به صورت دایمی در حال جهاد بودند و افزون بر مجاهدت‌ها و ریاضت‌های معنوی که بالاتر از طاقت انسان عادی است برای حفظ [[اسلام]] و مبارزه با الحاد کوشش‌های فراوانی می‌کردند.  


امام‌خمینی برای اهل بیت(ع) مقامات بلندی ذکر کرده است، ازجمله: [[انسان کامل]]، قطب‌الاقطاب، تجلی ذاتی، افضلیت بر فرشتگان، رسیدن به مرتبه عبودیت مطلقه، روح جاری در عالم، خلافت کبری و آغاز و انجام هستی.
امام‌خمینی برای اهل‌بیت(ع) مقامات بلندی ذکر کرده است، ازجمله: [[انسان کامل]]، قطب‌الاقطاب، تجلی ذاتی، افضلیت بر [[ملائکه|فرشتگان]]، رسیدن به مرتبه عبودیت مطلقه، روح جاری در عالم، خلافت کبری و آغاز و انجام هستی.


== مفهوم‌شناسی ==
== مفهوم‌شناسی ==
۱۴٬۲۰۸

ویرایش