معلم: تفاوت میان نسخه‌ها

۲۲ بایت اضافه‌شده ،  ‏۵ شهریور ۱۴۰۲
بدون خلاصۀ ویرایش
(اصلاح ارقام، اصلاح نویسه‌های عربی)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
'''مُعلم''' [[مسئولیت]] و نقش تربیتی مربی و آموزگار.
'''مُعلم''' [[مسئولیت]] و نقش تربیتی مربی و آموزگار.


معلم در لغت به معنی تعلیم‌دهنده، آموزگار، مدرس، استاد و شیخ است. معلم اصلی بشر خداوند تبارک و تعالی است که پس از خلقت انسان، او را به زیور [[علم]] آراست. امام‌خمینی نیز به تأسی از آموزه‌های اسلامی معتقد بود معلم اول خداوند است؛ زیرا مردم را از تاریکی به سمت نور هدایت می‌کند. ایشان معلمی را شغل انبیا(ع) و از شریف‌ترین و پرمسئولیت‌ترین شغل‌ها می­‌دانست که عهده‌دار تعلیم و [[تربیت]] و [[تزکیه]] انسان‌ها و هدایت به طریق مطلوب الهی است. از این‌رو والاترین مقام‌ها اختصاص به معلم انسان‌ساز دارد.
معلم در لغت به معنی تعلیم‌دهنده، آموزگار، مدرس، استاد و شیخ است. معلم اصلی بشر خداوند تبارک و تعالی است که پس از خلقت انسان، او را به زیور [[علم]] آراست. [[امام‌خمینی]] نیز به تأسی از آموزه‌های اسلامی معتقد بود معلم اول خداوند است؛ زیرا مردم را از تاریکی به سمت نور هدایت می‌کند. ایشان معلمی را شغل [[پیامبران(ع)|انبیا(ع)]] و از شریف‌ترین و پرمسئولیت‌ترین شغل‌ها می­‌دانست که عهده‌دار تعلیم و [[تربیت]] و [[تزکیه]] انسان‌ها و هدایت به طریق مطلوب الهی است. از این‌رو والاترین مقام‌ها اختصاص به معلم انسان‌ساز دارد.


امام‌خمینی مهم‌ترین و حساس‌ترین وظیفه معلمان را تربیت نسل جوان می‌دانست، زیرا تعلیم بدون تربیت سبب تباهی خواهد شد. ایشان معتقد بود مقدرات مملکت و کلید تمامی [[سعادت]]<nowiki/>ها و [[شقاوت]]<nowiki/>های یک ملت در دستان معلمان است و در حقیقت آنان امانتدار انسان‌اند. خیانت به این [[امانت و امانتداری|امانت]]، خیانت به ملت و بالاتر از آن خیانت به [[اسلام]] است.
امام‌خمینی مهم‌ترین و حساس‌ترین وظیفه معلمان را تربیت [[جوان|نسل جوان]] می‌دانست، زیرا تعلیم بدون تربیت سبب تباهی خواهد شد. ایشان معتقد بود مقدرات مملکت و کلید تمامی سعادت‌ها و شقاوت‌های یک ملت در دستان معلمان است و در حقیقت آنان امانتدار انسان‌اند. خیانت به این [[امانت و امانتداری|امانت]]، خیانت به ملت و بالاتر از آن خیانت به [[اسلام]] است.


== مفهوم‌شناسی ==
== مفهوم‌شناسی ==
۱۴٬۷۵۵

ویرایش