پرش به محتوا

نظام سلطنتی: تفاوت میان نسخه‌ها

۴۲ بایت اضافه‌شده ،  ‏۲۰ شهریور ۱۴۰۲
بدون خلاصۀ ویرایش
(اصلاح ارقام، اصلاح نویسه‌های عربی)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
'''نظام سلطنتی'''، حکومت فردی و مبتنی بر وراثت و غلبه و زور.
'''نظام سلطنتی'''، حکومت فردی و مبتنی بر وراثت و غلبه و زور.


نظام سلطنتی یا پادشاهی کهن­ترین شکل حکومت و به معنای حکومت یک فرد بر جامعه است که به صورت موروثی منتقل می­شود. در ایران نخستین سلسله­‌های پادشاهی، از اواخر قرن هشتم پیش از میلاد آغاز و تا [[انقلاب اسلامی ایران]] در سال ۱۳۵۷ ادامه یافت.
نظام سلطنتی یا پادشاهی کهن­‌ترین شکل حکومت و به معنای حکومت یک فرد بر [[جامعه]] است که به صورت موروثی منتقل می­‌شود. در ایران نخستین سلسله­‌های پادشاهی، از اواخر قرن هشتم پیش از میلاد آغاز و تا [[انقلاب اسلامی ایران]] در سال ۱۳۵۷ ادامه یافت.


[[امام‌خمینی]] با توجه به هر دو نوع نظام سلطنتی مطلقه و مشروطه، معتقد بود در سلطنت مطلقه، رئیس دولت، حاکمی مستبد و مسلط بر جان و مال مردم است که خودسرانه در اموال مردم دخل و تصرف می‌کند و در حکومت مشروطه نیز نمایندگان مردم به قانون‌گذاری می‌پردازند، در حالی‌که قانون‌گذاری و تشریع تنها در اختیار خداست.
[[امام‌خمینی]] با توجه به هر دو نوع نظام سلطنتی مطلقه و مشروطه، معتقد بود در سلطنت مطلقه، رئیس دولت، حاکمی مستبد و مسلط بر جان و مال [[مردم]] است که خودسرانه در اموال مردم دخل و تصرف می‌کند و در حکومت مشروطه نیز نمایندگان مردم به قانون‌گذاری می‌پردازند، در حالی‌که قانون‌گذاری و تشریع تنها در اختیار خداست.


از نگاه امام‌خمینی حکومت به شیوه سلطنت موجب [[مفاسد اجتماعی|فساد]] و [[ظلم]] و غارتگری است، بر خلاف حکومت به شیوه اسلامی که حاکم دارای صفات علم، عدالت، عقل و تدبیر است و در صورت تحقق این شیوه در جامعه، اثری از مفاسد و غارتگری نخواهد ماند.
از نگاه امام‌خمینی حکومت به شیوه سلطنت موجب [[مفاسد اجتماعی|فساد]] و [[ظلم]] و غارتگری است، بر خلاف حکومت به شیوه اسلامی که حاکم دارای صفات علم، [[عدالت (اخلاق)|عدالت]]، عقل و تدبیر است و در صورت تحقق این شیوه در جامعه، اثری از مفاسد و غارتگری نخواهد ماند.


==مفهوم شناسی==
==مفهوم شناسی==
۱۶٬۳۰۹

ویرایش