پرش به محتوا

ولایت و مرجعیت اهل‌بیت از دیدگاه امام‌خمینی (کتاب): تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۳۰: خط ۳۰:
| مشخصات نشر =  
| مشخصات نشر =  
}}
}}
'''ولایت و مرجعیت اهل بیت (ع) از دیدگاه امام‌خمینی''' کتابی به قلم [[علی‌اصغر رضوانی]] است که به تبیین [[مرجعیت دینی]] [[اهل‌بیت (ع)|اهل‌بیت (ع)]] با استفاده از آراء امام‌خمینی پرداخته است.کتاب ولایت و مرجعیت اهل بیت (ع) از دیدگاه امام‌خمینی در سال ۱۳۸۸ش توسط [[مؤسسه چاپ و نشر عروج]]، منتشر شده است.
'''ولایت و مرجعیت اهل‌بیت(ع) از دیدگاه امام‌خمینی،''' کتابی به قلم [[علی‌اصغر رضوانی]] است که به تبیین مرجعیت دینی [[اهل‌بیت (ع)|اهل‌بیت (ع)]] با استفاده از آرای [[امام‌خمینی]] پرداخته است. این کتاب در سال ۱۳۸۸ش توسط [[مؤسسه چاپ و نشر عروج]] منتشر شده است.
==محتوا==
==محتوا==
این نوشتار در صدد آن است که مرجعیت دینی اهل بیت که پناهگاه علمی و معنوی همگان است، را از دو منظر [[شیعه]] و [[اهل‌سنت|اهل‌سنت]] با تأکید بر آراء معرفتی، اخلاق [[امام‌خمینی]] اثبات کند. در بخشی از کتاب ولایت و مرجعیت اهل بیت (ع) از دیدگاه امام‌خمینی آمده [[امامت]]، روح تمام دستورات اسلام است. امام‌خمینی با استناد به برخی [[قرآن|آیات]] الهی، معرفت امام و محبت آن را از لوازم ایمان می‌داند.<ref>امام‌خمینی، کشف اسرار، ص۱۷۷-۱۷۸</ref> و به همین دلیل است که ولایت علوی کمال دین و اتمام نعمت است؛ لذا همه عبادات بلکه عقاید و ملکات به منزله هیولی و ولایت امام معصوم (ع) به منزله صورت آن می‌باشد و اگر کسی بمیرد و امام خود نشناسد به مرگ [[جاهلیت]] و [[ایمان و کفر|کفر]] و [[نفاق]] مرده است.<ref>امام‌خمینی، شرح دعای سحر، ص۶۵-۶۶.</ref>
کتاب ولایت و مرجعیت اهل‌بیت از دیدگاه امام‌خمینی، در صدد آن است که مرجعیت دینی اهل‌بیت که پناهگاه علمی و معنوی همگان است، را از دو منظر [[شیعه]] و [[اهل‌سنت|اهل‌سنت]] با تأکید بر آراء معرفتی، اخلاق [[امام‌خمینی]] اثبات کند. در بخشی از این کتاب آمده [[امامت]]، روح تمام دستورات [[اسلام]] است. امام‌خمینی با استناد به برخی آیات الهی، معرفت امام و محبت آن را از لوازم [[ایمان و کفر|ایمان]] می‌داند.<ref>امام‌خمینی، کشف اسرار، ص۱۷۷-۱۷۸</ref> و به همین دلیل است که ولایت علوی کمال دین و اتمام نعمت است؛ لذا همه [[عبادات]] بلکه عقاید و ملکات به‌منزله هیولی و ولایت امام معصوم(ع) به‌منزله صورت آن می‌باشد و اگر کسی بمیرد و امام خود نشناسد به مرگ [[جاهلیت]] و [[ایمان و کفر|کفر]] و [[نفاق]] مرده است.<ref>امام‌خمینی، شرح دعای سحر، ص۶۵-۶۶.</ref>
به باور امام‌خمینی برای اهل‌بیت (ع) غیر از وظیفه حکومت، مقامات معنوی دیگری قائل است و آن مقام خلافت کلّی الهی است که به موجب آن جمیع ذرات در برابر ولیّ امر خاضع‌اند.<ref>امام‌خمینی، ولایت فقیه، ص۵۳.</ref>  ازاین‌رو از دیدگاه ایشان، ولایت اهل بیت [[عصمت]] و طهارت و دوستی خاندان رسالت و عرفان مقام مقدس آنها، امانت حق‌تعالی است چنانچه در برخی روایات «امانت» در آیهٔ قرآنی را به ولایت [[امام‌علی(ع)|امیرالمؤمنین]] تفسیر کرده‌اند و همان‌طور که غصب ولایت و سلطنت آن حضرت، خیانت به امانت است، ترک تبعیت از اهل‌بیت (ع) نیز خیانت است و در احادیث شریفه وارد است که شیعه کسی است که تبعیت کامل از امام معصوم (ع) داشته باشد و الّا صرف ادعای [[شیعه|تشیع]] بدون تبعیت، تشیع نخواهد بود.<ref>امام‌خمینی، شرح چهل حدیث، ص۴۸۰.</ref> امام‌خمینی در بیان منابع علوم اهل بیت (ع) معتقد است، اهل‌بیت (ع) معادن وحی‌اند و تمام فرمایشاتشان و علومشان از [[وحی]] الهی و کشف محمدی است.
 
به باور امام‌خمینی برای [[اهل‌بیت(ع)]] غیر از وظیفه حکومت، مقامات معنوی دیگری قائل است و آن مقام خلافت کلّی الهی است که به موجب آن جمیع ذرات در برابر ولیّ امر خاضع‌اند.<ref>امام‌خمینی، ولایت فقیه، ص۵۳.</ref>  ازاین‌رو از دیدگاه ایشان، ولایت اهل‌بیت و دوستی خاندان رسالت و عرفان مقام آنها، امانت حق‌تعالی است چنانچه در برخی روایات «امانت» در آیهٔ قرآنی را به ولایت [[امام‌علی(ع)|امیرالمؤمنین]] تفسیر کرده‌اند و همان‌طور که غصب ولایت و سلطنت آن حضرت، خیانت به امانت است، ترک تبعیت از اهل‌بیت(ع) نیز خیانت است و در احادیث وارد است که شیعه کسی است که تبعیت کامل از امام معصوم(ع) داشته باشد و الّا صرف ادعای [[شیعه|تشیع]] بدون تبعیت، تشیع نخواهد بود.<ref>امام‌خمینی، شرح چهل حدیث، ص۴۸۰.</ref> امام‌خمینی در بیان منابع علوم اهل‌بیت(ع) معتقد است، اهل‌بیت(ع) معادن وحی‌اند و تمام فرمایشات و علومشان از [[وحی|وحی الهی]] و کشف محمدی است.
==ساختار==
==ساختار==
کتاب ولایت و مرجعیت اهل بیت (ع) از دیدگاه امام‌خمینی مشتمل بر یک مقدمه و پنج بخش می‌باشد:
کتاب ولایت و مرجعیت اهل‌بیت(ع) از دیدگاه امام‌خمینی مشتمل بر یک مقدمه و پنج بخش می‌باشد:
* بخش اول درباره امامت و ولایت اهل‌بیت (ع) و اثبات مقام [[ولایت]] می‌باشد.
* بخش اول درباره امامت و ولایت اهل‌بیت(ع) و اثبات مقام [[خلافت و ولایت|ولایت]] می‌باشد.
* بخش دوم درباره مرجعیت سیاسی اهل‌بیت (ع) و ضرورت تعیین جانشین برای پیامبر (ص) می‌باشد.
* بخش دوم درباره مرجعیت سیاسی اهل‌بیت(ع) و ضرورت تعیین جانشین برای [[پیامبر اکرم(ص)|پیامبر(ص)]] می‌باشد.
* بخش سوم درباره مرجعیت دینی اهل‌بیت (ع)، ضرورت حفظ سنت توسط معصوم، ضرورت بقای بُعد تبیین، [[اولی‌الامر]] در روایات [[اهل‌سنت]]، [[حدیث ثقلین]] و [[حدیث سفینه]]، سخن به میان آمده است.
* بخش سوم درباره مرجعیت دینی اهل‌بیت(ع)، ضرورت حفظ [[سنت]] توسط معصوم، ضرورت بقای بُعد تبیین، اولی‌الامر در روایات [[اهل‌سنت]]، [[حدیث ثقلین]] و [[حدیث سفینه]]، سخن به میان آمده است.
* بخش چهارم درباره علوم اهل‌بیت (ع)، حقیقت اتحاد محمدی و علوی و احادیث و علم غیبت می‌باشد.
* بخش چهارم درباره علوم اهل‌بیت(ع)، حقیقت اتحاد محمدی و علوی و احادیث و علم غیب می‌باشد.
* بخش پنجم درباره اهل‌بیت (ع) از دیدگاه علمای اسلام، می‌باشد.
* بخش پنجم درباره اهل‌بیت(ع) از دیدگاه علمای اسلام، می‌باشد.<ref>رضوانی، ولایت و مرجعیت اهلبیت(ع) از دیدگاه امام‌خمینی، فهرست.</ref>
<ref>رضوانی، علی اصغر، ولایت و مرجعیت اهل بیت (ع) از دیدگاه امام‌خمینی، فهرست.</ref>
==هدف و انگیزه تألیف==
هدف از تألیف، تبیین و توضیح مرجعیت دینی اهل‌بیت (ع)، با تأکید بر آراء معرفی اخلاقی امام‌خمینی است.
==وضعیت نشر==
==وضعیت نشر==
چاپ اول کتاب ولایت و مرجعیت اهل بیت (ع) از دیدگاه امام‌خمینی در سال ۱۳۸۸ش توسط [[مؤسسه چاپ و نشر عروج]] وابسته به [[مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام‌خمینی]]، منتشر شده است.
چاپ اول کتاب ولایت و مرجعیت اهل‌بیت(ع) از دیدگاه امام‌خمینی در سال ۱۳۸۸ش توسط [[مؤسسه چاپ و نشر عروج]] وابسته به [[مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام‌خمینی]]، منتشر شده است.
==پانویس==
==پانویس==
{{پانویس}}
{{پانویس}}
۱۶٬۴۴۰

ویرایش