پرش به محتوا

همای سعادت (کتاب): تفاوت میان نسخه‌ها

۴۱۴ بایت اضافه‌شده ،  ‏۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
اصلاح ارقام، اصلاح نویسه‌های عربی
بدون خلاصۀ ویرایش
(اصلاح ارقام، اصلاح نویسه‌های عربی)
خط ۳۰: خط ۳۰:
| مشخصات نشر =  
| مشخصات نشر =  
}}
}}
'''همای سعادت، خودیابی و خودسازی از دیدگاه امام‌خمینی'''، کتابی به قلم مجید حیدری‌فر است که به تبیین مبانی اخلاقی امام‌خمینی درباره خودشناسی پرداخته است. این کتاب در سال ۱۳۸۸ توسط مؤسسه چاپ و نشر عروج، منتشر شده است.
'''همای سعادت، خودیابی و خودسازی از دیدگاه امام‌خمینی'''، کتابی به قلم [[مجید حیدری‌فر]] است که به تبیین مبانی اخلاقی [[امام‌خمینی]] درباره [[خودشناسی]] پرداخته است. این کتاب در سال ۱۳۸۸ش توسط [[مؤسسه چاپ و نشر عروج]]، منتشر شده است.
==محتوا==
==محتوا==
کتاب کتاب همای سعادت، خودیابی و خودسازی از دیدگاه امام خمینی، به برخی مبانی اخلاقی امام‌خمینی در مباحث خودشناسی و تربیت نفس و راه و رسم خویشتن‌شناسی پرداخته و آراء اخلاقی امام‌خمینی را تبیین و تشریح کرده است. در فرازی از کتاب آمده که فطرت در مفهوم، آفرینش ویژه انسان با گنج پنهان خداشناسی و خداگرایی، تبلور یافته است که همگانی و همه‌جایی است و منطق و مکان عصر و زمان، نژاد و تباری از آن استثناء نشده است. به باور امام‌خمینی فطرت الله، که خدای تعالی مردم را بر آن مفطور کرده، حالت و هیئتی است که خلق را بر آن قرار داده و الطافی است که به انسان اختصاص داده است (امام‌خمینی، شرح چهل حدیث، ص۱۸۰).
کتاب همای سعادت، خودیابی و خودسازی از دیدگاه امام خمینی، به برخی مبانی اخلاقی امام‌خمینی در مباحث خودشناسی و تربیت نفس و راه و رسم خویشتن‌شناسی پرداخته و آراء اخلاقی امام‌خمینی را تبیین و تشریح کرده است. در فرازی از کتاب همای سعادت، خودیابی و خودسازی از دیدگاه امام‌خمینی آمده که [[فطرت]] در مفهوم، [[آفرینش]] ویژه انسان با گنج پنهان [[خداشناسی]] و خداگرایی، تبلور یافته است که همگانی و همه‌جایی است و [[منطق]] و مکان عصر و زمان، نژاد و تباری از آن استثناء نشده است. به باور امام‌خمینی فطرت الله، که خدای تعالی مردم را بر آن مفطور کرده، حالت و هیئتی است که خلق را بر آن قرار داده و الطافی است که به انسان اختصاص داده است.<ref>امام‌خمینی، شرح چهل حدیث، ص۱۸۰.</ref>
امام‌خمینی در بحث تربیت و تهذیب نفس، تنها راه سودمند و طریق شکوفایی استعداد را رویکرد عقلانی به خودسازی می‌داند و معتقد است که تمام گرفتاری انسان آن است که تزکیه نشده؛ ایشان خطر تربیت‌گریزی را بسیار جدّی می‌داند (امام‌خمینی، صحیفه امام، ج۱۴، ص۳۹۱) و معتقد است که هرگونه توفیق‌مندی و رسیدن به راه وصل منوط به خودسازی است؛ زیرا هر اصلاحی نقطه اولش خود انسان است و تا او ساخته و تربیت نشود، نمی‌تواند دیگران را تربیت کند (امام‌خمینی، صحیفه امام، ج۱۵، ص۴۹۱). به اعتقاد امام‌خمینی تربیت نفس و خودسازی برای رسیدن به حق‌پرستی است؛ تمام انبیاء که مبعوث شده‌اند برای این است که انسان را از این بتخانه بیرون بیاورند و بت‌ها را بشکنند و خداپرست شوند (امام‌خمینی، تفسیر سوره حمد، ص۱۲۵).
امام‌خمینی در بحث [[تربیت]] و [[تهذیب نفس]]، تنها راه سودمند و طریق شکوفایی استعداد را رویکرد عقلانی به خودسازی می‌داند و معتقد است که تمام گرفتاری انسان آن است که [[تزکیه]] نشده؛ ایشان خطر تربیت‌گریزی را بسیار جدّی می‌داند.<ref>امام‌خمینی، صحیفه امام، ج۱۴، ص۳۹۱</ref> و معتقد است که هرگونه توفیق‌مندی و رسیدن به راه وصل منوط به خودسازی است؛ زیرا هر اصلاحی نقطه اولش خود انسان است و تا او ساخته و تربیت نشود، نمی‌تواند دیگران را تربیت کند.<ref>امام‌خمینی، صحیفه امام، ج۱۵، ص۴۹۱.</ref> به اعتقاد امام‌خمینی تربیت نفس و خودسازی برای رسیدن به حق‌پرستی است؛ تمام [[انبیاء]] که [[مبعوث]] شده‌اند برای این است که انسان را از این بتخانه بیرون بیاورند و بت‌ها را بشکنند و خداپرست شوند.<ref>امام‌خمینی، تفسیر سوره حمد، ص۱۲۵.</ref>
==ساختار==
==ساختار==
این کتاب مشتمل بر یک مقدمه و چهار فصل است:
کتاب همای سعادت، خودیابی و خودسازی از دیدگاه امام‌خمینی مشتمل بر یک مقدمه و چهار فصل است:
فصل اول درباره چیستی‌شناسی انسان، چیستی‌شناسی تربیت و تزکیه، چیستی‌شناسی عقل و اخلاق و نگاهی به گونه‌شناسی اخلاق.
* فصل اول درباره چیستی‌شناسی انسان، چیستی‌شناسی تربیت و تزکیه، چیستی‌شناسی [[عقل (قوه ادراک)|عقل]] و [[اخلاق]] و نگاهی به گونه‌شناسی اخلاق.
فصل دوم درباره اهمیت و اهداف خودسازی، معرفت خدا، پرستش حق، خدایابی و عشق به حق.
* فصل دوم درباره اهمیت و اهداف خودسازی، [[معرفت]] خدا، پرستش حق، خدایابی و عشق به حق.
فصل سوم درباره خودشناسی دینی، رشد و تکامل در سایهٔ آزمون، حرکت برای لقاءالله، برخورداری از رحمت حضرت حق و محبوب و مطلوب خود خدا شدن.
* فصل سوم درباره خودشناسی دینی، رشد و تکامل در سایهٔ آزمون، حرکت برای لقاءالله، برخورداری از [[رحمت]] حضرت حق و محبوب و مطلوب خود خدا شدن.
فصل چهارم درباره نقش‌آفرینی‌های خودسازی، عوامل معرفتی خودسازی، زمینه‌های خودسازی، پرهیز از موانع خودسازی و پیشینه تصوف و نامگذاری به صوفی (حیدری‌فر، مجید، همای سعادت، خودیابی و خودسازی از دیدگاه امام‌خمینی، فهرست مطالب).
* فصل چهارم درباره نقش‌آفرینی‌های خودسازی، عوامل معرفتی خودسازی، زمینه‌های خودسازی، پرهیز از موانع خودسازی و پیشینه تصوف و نامگذاری به صوفی.<ref>حیدری‌فر، مجید، همای سعادت، خودیابی و خودسازی از دیدگاه امام‌خمینی، فهرست مطالب.</ref>
==وضعیت نشر==
==وضعیت نشر==
چاپ اول این کتاب در سال ۱۳۸۸ توسط مؤسسه چاپ و نشر عروج (وابسته به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام‌خمینی (س))، منتشر شده است.
چاپ اول کتاب همای سعادت، خودیابی و خودسازی از دیدگاه امام‌خمینی در سال ۱۳۸۸ش توسط [[مؤسسه چاپ و نشر عروج]] وابسته به [[مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام‌خمینی]]، منتشر شده است.
==پانویس==
==پانویس==
{{پانویس}}
{{پانویس}}
۱٬۰۹۹

ویرایش