پرش به محتوا

بیت‌المال: تفاوت میان نسخه‌ها

۱۳۹ بایت اضافه‌شده ،  ‏۱۸ تیر ۱۴۰۲
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
'''بیت‌المال'''، دارایی‌های عمومی و دولتی و اهتمام به حفظ آن.
'''بیت‌المال'''، دارایی‌های عمومی و دولتی و اهتمام به حفظ آن.


بیت‌المال؛ به ذخایر و اندوخته‌های حکومت اسلامی و اموال عمومی متعلق به همه مسلمانان گفته می‌شود. منابع بیت‌المال عبارت‌ است از: ۱) منابع بدون مصارف خاص؛ الف) متعلق به مسلمانان‌ ب) متعلق به منصب [[رسالت]] یا [[امامت]]. ۲) منابع با مصارف خاص؛ چون: سهم سادات از [[خمس]] و غیر از سهم سبیل‌الله از [[زکات]].


بیت‌المال؛ به ذخایر و اندوخته‌های حکومت اسلامی و اموال عمومی متعلق به همه مسلمانان گفته می‌شود.
[[امام‌خمینی]]، زمین‌های موات و سواحل دریاها را از جمله موارد [[انفال]] برشمرده‌است و بر مشروعیت و جواز گرفتن [[مالیات]] در صورت حکومت حاکم مشروع تأکید کرده‌ و دولت را مالک بیت‌المال می‌داند.


منابع بیت‌المال عبارت‌است از: 1) منابع بدون مصارف خاص؛ الف) متعلق به مسلمانان‌ ب) متعلق به منصب [[رسالت]] یا [[امامت]]. 2) منابع با مصارف خاص؛ چون: سهم سادات از [[خمس]] و غیر از سهم سبیل‌الله از [[زکات]].
امام‌خمینی معتقد است انفال برای جایگاه و منصب رسالت و امامت است و [[پیامبر اکرم(ص)|پیامبر(ص)]] و امام(ع) بر انفال مالکیت ندارند، بلکه مالکیت تصرف دارند و تمام انفال در [[زمان غیبت]]، برای [[شیعیان]] مباح است؛ اما در صورت برپایی [[حکومت اسلامی]]، اختیار آن با حکومت است.


امام‌خمینی، زمین‌های موات و سواحل دریاها را از جمله موارد [[انفال]] برشمرده‌است و بر مشروعیت و جواز گرفتن [[مالیات]] در صورت حکومت حاکم مشروع تأکید کرده‌ و دولت را مالک بیت‌المال می‌داند.
امام‌خمینی ملاک استفاده از بیت‌المال را مقررات و قوانین اعلام کرده و برای جلوگیری از غارت بیت‌المال راه‌حل‌هایی چون: تشکیل حکومت اسلامی ـ ملی و عدالت‌محور و قطع دست غارتگران ارئه داد.


امام‌خمینی معتقد است انفال برای جایگاه و منصب رسالت و امامت است و پیامبر(ص) و امام(ع) بر انفال مالکیت ندارند، بلکه مالکیت تصرف دارند و تمام انفال در [[زمان غیبت]]، برای شیعیان مباح است؛ اما در صورت برپایی حکومت اسلامی، اختیار آن با حکومت است.
امام‌خمینی صرف بیت‌المال بر ضد مصالح اسلام و ملت در زمان [[رژیم پهلوی]] را از نگرانی‌های جانفرسای خود می‌شمرد و جلوگیری از غارت بیت‌المال را از اهداف اساسی [[انقلاب اسلامی ایران|انقلاب اسلامی]] اعلام می‌کرد. از نظر ایشان اسلام تأکید خاصی بر جمع‌آوری و مصرف بیت‌المال و جلوگیری از حیف‌ومیل از خزانه عمومی دارد؛ بر همین اساس رئیس و اعضای [[دولت]] در بهره‌برداری از بیت‌المال، مساوی‌اند و هیچ امتیازی بر دیگران ندارند.
 
امام‌خمینی ملاک استفاده از بیت‌المال را مقررات و قوانین اعلام کرده و برای جلوگیری از غارت بیت‌المال راه‌حلهایی چون: تشکیل حکومت اسلامی ـ ملی و عدالت‌محور و قطع دست غارتگران ارئه داد.
 
امام‌خمینی صرف بیت‌المال بر ضد مصالح اسلام و ملت در زمان [[رژیم پهلوی]] را از نگرانی‌های جانفرسای خود می‌شمرد و جلوگیری از غارت بیت‌المال را از اهداف اساسی انقلاب اسلامی اعلام می‌کرد.
 
از نظر ایشان اسلام تأکید خاصی بر جمع‌آوری و مصرف بیت‌المال و جلوگیری از حیف و میل از خزانه عمومی دارد؛ بر همین اساس رئیس و اعضای [[دولت]] در بهره‌برداری از بیت‌المال، مساوی‌اند و هیچ امتیازی بر دیگران  


== مقدمه ==
== مقدمه ==
خط ۱۸۲: خط ۱۷۷:
== پیوند به بیرون ==
== پیوند به بیرون ==


* علیرضا سروش ـ سیدمصطفی سیدصادقی، [https://books.khomeini.ir/books/10003/16/ بیت‌المال]، [[دانشنامه امام خمینی]]، ج۳، ص۱۶–۲۵.
* علیرضا سروش ـ سیدمصطفی سیدصادقی، [https://books.khomeini.ir/books/10003/16/ بیت‌المال]، [[دانشنامه امام خمینی|دانشنامه امام‌خمینی]]، ج۳، ص۱۶–۲۵.


[[رده:مقاله‌های تأییدشده]]
[[رده:مقاله‌های تأییدشده]]
۱۵٬۹۹۴

ویرایش