پرش به محتوا

استادان امام‌خمینی (کتاب): تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
«استادان امام‌خمینی، مروری بر زندگی، آثار و اندیشهها» (کتاب)
'''استادان امام‌خمینی، مروری بر زندگی، آثار و اندیشه‌ها'''، به همت محمد قاسم بهجت تدوین گردیده است که به زندگی، آثار و اندیشه‌های بیست و پنج تن از معلمان و اساتید امام‌خمینی پرداخته و مربیان و استادان مؤثر در شکل‌گیری شخصیت امام‌خمینی را معرفی کرده است.  
شناسه:
کتاب «استادان امام‌خمینی، مروری بر زندگی، آثار و اندیشهها« به همت محمد قاسم بهجت تدوین گردیده است که به زندگی، آثار و اندیشههای بیست و پنج تن از معلمان و اساتید امامخمینی پرداخته و مربیان و استادان مؤثر در شکل‌گیری شخصیت امام‌خمینی را معرفی کرده است.
محتوا
امام‌خمینی در طول دوران زندگی تحصیلی خود از بیش از بیست و پنج معلم و استاد بهره برده است. شناخت کامل و دقیق احوالات و افکار هر فردی بدون توجه به اساتید و آثار آنها ناقص و بلکه ناممکن خواهد بود؛ زیرا استادان و معلمان هرفردی در پرورش نیروها واستعدادهای آن شخص نقش بسزایی دارند، امامخمینی در دامان اساتیدی نخبه و اسلام شناسان برجستهای تربیت شد که زندگانی و آثار هر کدام از آن بزرگواران در خور تأمل و توجه است. نویسندهی کتاب کوشیده است در معرفی این شخصیت‌ها از کلام خود امام نیز استفاده کند و برخی از جزوات و رسائل نوشته شده توسط این بزرگواران عیناً آورده است (بهجت، استادان امام، مقدمه).
اساتید ایشان در مقاطع مختلف تحصیلی عبارتند از:
مکتبخانه: ملاابوالقاسم بهشتی، شیخ‌جعفر، افتخارالعلما، فضل‌الله رجایی و حمزه محلاتی.
مقدمات حوزوی: میرزامحمدمهدی نجفی، سیدمرتضی پسندیده، محمدرضا نجفی، محمد گلپایگانی، محمدعلی بروجردی و محمدعلی ادیب.
دوره سطح: عباس اراکی، سیدمحمدتقی خوانساری و سیدعلی یثربی.
دوره خارج فقه و اصول: شیخ عبدالکریم حائری یزدی، محمدرضا مسجدشاهی، میرمحمدصادق خاتون‌آبادی و سیدحسین بروجردی.
اساتید فلسفه و عرفان: علی‌اکبر حکمی یزدی، سیدابوالحسن رفیعی قزوینی، محمدعلی حکیم ایمانی، محمدعلی شاه‌آبادی و میرزاجواد ملکی تبریزی (ویکی امام، برداشت، ۲۹/۱/۱۴۰۳).
نگارنده، ضمن بیان مطالبی در باب زندگانی امامخمینی، تحصیلات، و نیز سوابق تعلم و تعلیم ایشان، به زندگانی و اندیشه اساتید امام و معرفی آثار آنان پرداخته و تاثیر تربیت معنوی آنان را بر شخصیت امام بررسی کرده است ( گیسوم برداشت، ۱۴۰۳/۲/۲). مؤلف در صدد آن بوده است تا اگر امام در جایی از این اساتید یاد کرده، آن مطالب را نیز نقل کند و به عبارتی استادان را از دید امام هم ارزیابی کند (کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران، برداشت، ۲۹/۱/۱۴۰۳).


ساختار
== محتوا ==
کتاب شامل یازده فصل است: فصل اول: مروری بر زندگی امامخمینی، سیر درسی  امام به بیان خود، تحصیلات امام به بیان آیت اللّه پسندیده و سوابق تعلّم و تعلیم امام در بیان یادگار فقید ایشان؛ فصل دوم: آیت الله میرزا جواد ملکی تبریزی؛ فصل سوم: آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی؛ فصل چهارم: آیت الله میرزامحمدعلی شاه آبادی؛ فصل پنجم: افادات علاّمه شاه آبادی؛ فصل ششم: آیت الله شیخ محمدرضا مسجدشاهی اصفهانی؛ فصل هفتم: آیت الله میرزا علی اکبر حکمی یزدی؛ فصل هشتم: آیت الله سیدابوالحسن رفیعی قزوینی، فصل نهم: آیت الله حاج میرزا سیدعلی یثربی؛ فصل دهم: آیت الله سیدمحمد تقی خوانساری و فصل یازدهم: آیت الله سید حسن مدرس (پاتوق کتاب فردا، برداشت، ۱۴۰۳/۲/۲).
امام‌خمینی در طول دوران زندگی تحصیلی خود از بیش از بیست و پنج معلم و استاد بهره برده است. شناخت کامل و دقیق احوالات و افکار هر فردی بدون توجه به اساتید و آثار آنها ناقص و بلکه ناممکن خواهد بود؛ زیرا استادان و معلمان هرفردی در پرورش نیروها واستعدادهای آن شخص نقش بسزایی دارند، امام‌خمینی در دامان اساتیدی نخبه و اسلام شناسان برجسته‌ای تربیت شد که زندگانی و آثار هر کدام از آن بزرگواران در خور تأمل و توجه است. نویسنده کتاب کوشیده است در معرفی این شخصیت‌ها از کلام خود امام نیز استفاده کند و برخی از جزوات و رسائل نوشته شده توسط این بزرگواران عیناً آورده است.<ref>بهجت، استادان امام، مقدمه.</ref>اساتید ایشان در مقاطع مختلف تحصیلی عبارتند از:
وضعیت نشر
 
کتاب «استادان امام‌خمینی، مروری بر زندگی، آثار و اندیشهها« به همت محمد قاسم بهجت تدوین گردیده است. این کتاب در تهران ازطرف مرکز اسناد انقلاب اسلامی، در  ۲۷۶ صفحه در سال ۱۳۸۵ منتشر شده است.
* مکتبخانه: ملاابوالقاسم بهشتی، شیخ‌جعفر، افتخارالعلما، فضل‌الله رجایی و حمزه محلاتی.
منابع
* مقدمات حوزوی: میرزامحمدمهدی نجفی، سیدمرتضی پسندیده، محمدرضا نجفی، محمد گلپایگانی، محمدعلی بروجردی و محمدعلی ادیب.
۱. پاتوق کتاب فردا، برداشت، ۱۴۰۳/۲/۲، bookroom.ir www،
* دوره سطح: عباس اراکی، سیدمحمدتقی خوانساری و سیدعلی یثربی.
۲. بهجت،  محمد قاسم، ۱۳۸۵، استادان امام، مروری بر زندگی، آثار و اندیشهها، تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
* دوره خارج فقه و اصول: شیخ عبدالکریم حائری یزدی، محمدرضا مسجدشاهی، میرمحمدصادق خاتون‌آبادی و سیدحسین بروجردی.
۳. کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران، برداشت، ۲۹/۱/۱۴۰۳، www.historylib.com
* اساتید فلسفه و عرفان: علی‌اکبر حکمی یزدی، سیدابوالحسن رفیعی قزوینی، محمدعلی حکیم ایمانی، محمدعلی شاه‌آبادی و میرزاجواد ملکی تبریزی
۴. گیسوم، گیسوم برداشت، ۱۴۰۳/۲/۲)، www.gisoom.com،
* نگارنده، ضمن بیان مطالبی در باب زندگانی امامخمینی، تحصیلات، و نیز سوابق تعلم و تعلیم ایشان، به زندگانی و اندیشه اساتید امام و معرفی آثار آنان پرداخته و تاثیر تربیت معنوی آنان را بر شخصیت امام بررسی کرده است.
۵. ویکی امام، برداشت، ۲۹/۱/۱۴۰۳، fa.wiki.khomeini.ir
* مؤلف در صدد آن بوده است تا اگر امام در جایی از این اساتید یاد کرده، آن مطالب را نیز نقل کند و به عبارتی استادان را از دید امام هم ارزیابی کند.<ref>کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران.</ref>
 
== ساختار ==
کتاب استادان امام‌خمینی، شامل یازده فصل است:  
 
* فصل اول: مروری بر زندگی امام‌خمینی، سیر درسی  امام به بیان خود، تحصیلات امام به بیان آیت‌اللّه پسندیده و سوابق تعلّم و تعلیم امام در بیان یادگار فقید ایشان؛  
* فصل دوم: [[میرزا جواد ملکی تبریزی|آیت‌الله میرزا جواد ملکی تبریزی]]؛
* فصل سوم: [[عبدالکریم حائری یزدی|آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی]]؛
* فصل چهارم: [[محمدعلی شاه‌آبادی|آیت‌الله میرزامحمدعلی شاه‌آبادی]]؛
* فصل پنجم: افادات علاّمه شاه‌آبادی؛
* فصل ششم: [[محمدرضا مسجدشاهی اصفهانی|آیت‌الله شیخ محمدرضا مسجدشاهی اصفهانی]]؛
* فصل هفتم: [[میرزا علی‌اکبر حکمی یزدی|آیت‌الله میرزا علی‌اکبر حکمی یزدی]]؛
* فصل هشتم: [[سیدابوالحسن رفیعی قزوینی|آیت‌الله سیدابوالحسن رفیعی قزوینی]]،
* فصل نهم: [[میرزا سیدعلی یثربی|آیت‌الله حاج میرزا سیدعلی یثربی]]؛
* فصل دهم: [[سیدمحمدتقی خوانساری|آیت‌الله سیدمحمدتقی خوانساری]]
* فصل یازدهم: [[سیدحسن مدرس|آیت‌الله سید حسن مدرس]]
 
== وضعیت ==
کتاب استادان امام‌خمینی، به همت محمدقاسم بهجت تدوین گردیده است. این کتاب در تهران ازطرف [[مرکز اسناد انقلاب اسلامی]]، در  ۲۷۶ صفحه در سال ۱۳۸۵ش منتشر شده است.
 
== پانویس ==
{{پانویس}}
 
== منابع ==
بهجت،  محمدقاسم، ۱۳۸۵، استادان امام، مروری بر زندگی، آثار و اندیشهها، تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
 
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران، برداشت، ۲۹/۱/۱۴۰۳، www.historylib.com
۴.


[[رده:پروژه کتاب]]
[[رده:پروژه کتاب]]
۱۶٬۳۰۹

ویرایش