پرش به محتوا

استادان امام‌خمینی (کتاب): تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
'''استادان امام‌خمینی، مروری بر زندگی، آثار و اندیشه‌ها'''، به همت محمد قاسم بهجت تدوین گردیده است که به زندگی، آثار و اندیشه‌های بیست و پنج تن از معلمان و اساتید امام‌خمینی پرداخته و مربیان و استادان مؤثر در شکل‌گیری شخصیت امام‌خمینی را معرفی کرده است.  
'''استادان امام‌خمینی، مروری بر زندگی، آثار و اندیشه‌ها'''، به همت محمدقاسم بهجت تدوین گردیده است که به زندگی، آثار و اندیشه‌های بیست و پنج تن از معلمان و [[استادان امام‌خمینی|اساتید امام‌خمینی]] پرداخته و مربیان و استادان مؤثر در شکل‌گیری شخصیت [[امام‌خمینی]] را معرفی کرده است.  


== محتوا ==
== محتوا ==
امام‌خمینی در طول دوران زندگی تحصیلی خود از بیش از بیست و پنج معلم و استاد بهره برده است. شناخت کامل و دقیق احوالات و افکار هر فردی بدون توجه به اساتید و آثار آنها ناقص و بلکه ناممکن خواهد بود؛ زیرا استادان و معلمان هرفردی در پرورش نیروها واستعدادهای آن شخص نقش بسزایی دارند، امام‌خمینی در دامان اساتیدی نخبه و اسلام شناسان برجسته‌ای تربیت شد که زندگانی و آثار هر کدام از آن بزرگواران در خور تأمل و توجه است. نویسنده کتاب کوشیده است در معرفی این شخصیت‌ها از کلام خود امام نیز استفاده کند و برخی از جزوات و رسائل نوشته شده توسط این بزرگواران عیناً آورده است.<ref>بهجت، استادان امام، مقدمه.</ref>اساتید ایشان در مقاطع مختلف تحصیلی عبارتند از:
امام‌خمینی در طول دوران زندگی تحصیلی خود از بیش از بیست و پنج معلم و استاد بهره برده است. شناخت کامل و دقیق احوالات و افکار هر فردی بدون توجه به اساتید و آثار آنها ناقص و بلکه ناممکن خواهد بود؛ زیرا استادان و معلمان هرفردی در پرورش نیروها واستعدادهای آن شخص نقش بسزایی دارند، امام‌خمینی در دامان اساتیدی نخبه و اسلام‌شناسان برجسته‌ای تربیت شد که زندگانی و آثار هر کدام از آن بزرگواران در خور تأمل و توجه است.


* مکتبخانه: ملاابوالقاسم بهشتی، شیخ‌جعفر، افتخارالعلما، فضل‌الله رجایی و حمزه محلاتی.
نویسنده کتاب کوشیده است در معرفی این شخصیت‌ها از کلام خود امام نیز استفاده کند و برخی از جزوات و رسائل نوشته شده توسط این بزرگواران عیناً آورده است.<ref>بهجت، استادان امام، مقدمه.</ref>اساتید ایشان در مقاطع مختلف تحصیلی عبارتند از:
* مقدمات حوزوی: میرزامحمدمهدی نجفی، سیدمرتضی پسندیده، محمدرضا نجفی، محمد گلپایگانی، محمدعلی بروجردی و محمدعلی ادیب.
 
* دوره سطح: عباس اراکی، سیدمحمدتقی خوانساری و سیدعلی یثربی.
* مکتبخانه: [[ملاابوالقاسم بهشتی]]، شیخ‌جعفر، افتخارالعلما، [[فضل‌الله رجایی]] و [[حمزه محلاتی]].
* دوره خارج فقه و اصول: شیخ عبدالکریم حائری یزدی، محمدرضا مسجدشاهی، میرمحمدصادق خاتون‌آبادی و سیدحسین بروجردی.  
* مقدمات حوزوی: [[میرزامحمدمهدی نجفی]]، [[سیدمرتضی پسندیده]]، محمدرضا نجفی، محمد گلپایگانی، محمدعلی بروجردی و محمدعلی ادیب.
* اساتید فلسفه و عرفان: علی‌اکبر حکمی یزدی، سیدابوالحسن رفیعی قزوینی، محمدعلی حکیم ایمانی، محمدعلی شاه‌آبادی و میرزاجواد ملکی تبریزی
* دوره سطح: عباس اراکی، [[سیدمحمدتقی خوانساری]] و [[سیدعلی یثربی]].
* نگارنده، ضمن بیان مطالبی در باب زندگانی امامخمینی، تحصیلات، و نیز سوابق تعلم و تعلیم ایشان، به زندگانی و اندیشه اساتید امام و معرفی آثار آنان پرداخته و تاثیر تربیت معنوی آنان را بر شخصیت امام بررسی کرده است.  
* دوره خارج فقه و اصول: [[عبدالکریم حائری یزدی|شیخ عبدالکریم حائری یزدی]]، محمدرضا مسجدشاهی، [[میرمحمدصادق خاتون‌آبادی]] و [[سیدحسین بروجردی]].  
* مؤلف در صدد آن بوده است تا اگر امام در جایی از این اساتید یاد کرده، آن مطالب را نیز نقل کند و به عبارتی استادان را از دید امام هم ارزیابی کند.<ref>کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران.</ref>
* اساتید فلسفه و عرفان: [[علی‌اکبر حکمی یزدی]]، [[سیدابوالحسن رفیعی قزوینی]]، محمدعلی حکیم ایمانی، [[محمدعلی شاه‌آبادی]] و [[میرزاجواد ملکی تبریزی]] نگارنده، ضمن بیان مطالبی در باب زندگانی امام‌خمینی، تحصیلات، و نیز سوابق تعلم و تعلیم ایشان، به زندگانی و اندیشه اساتید امام و معرفی آثار آنان پرداخته و تاثیر تربیت معنوی آنان را بر شخصیت امام بررسی کرده است. مؤلف در صدد آن بوده است تا اگر امام در جایی از این اساتید یاد کرده، آن مطالب را نیز نقل کند و به عبارتی استادان را از دید امام هم ارزیابی کند.<ref>کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران.</ref>


== ساختار ==
== ساختار ==
خط ۳۴: خط ۳۴:


== منابع ==
== منابع ==
بهجت،  محمدقاسم، ۱۳۸۵، استادان امام، مروری بر زندگی، آثار و اندیشهها، تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی.


کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران، برداشت، ۲۹/۱/۱۴۰۳، www.historylib.com
* بهجت، محمدقاسم، ۱۳۸۵، استادان امام، مروری بر زندگی، آثار و اندیشهها، تهران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
۴.
* کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران، برداشت، ۲۹/۱/۱۴۰۳، www.historylib.com ۴.


[[رده:پروژه کتاب]]
[[رده:پروژه کتاب]]
۱۶٬۳۰۹

ویرایش