جلوه‌های قرآنی در نگاه امام‌خمینی (کتاب): تفاوت میان نسخه‌ها

بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۳۰: خط ۳۰:
| مشخصات نشر =  
| مشخصات نشر =  
}}
}}
'''جلوه‌های قرآنی در نگاه امام‌خمینی''' کتابی به قلم محمدامین صادقی ارزگانی است که به بیان مبانی تفسیری امام‌خمینی و نشان دادن جایگاه تفسیری ایشان به عنوان یک مفسر در عصر حاضر می‌پردازد. این کتاب در سال ۱۳۸۸ توسط مؤسسه چاپ و نشر عروج، منتشر شده است.
'''جلوه‌های قرآنی در نگاه امام‌خمینی''' کتابی به قلم محمدامین صادقی ارزگانی است که به بیان مبانی تفسیری [[امام‌خمینی]] و نشان دادن جایگاه تفسیری ایشان به عنوان یک مفسر در عصر حاضر می‌پردازد. این کتاب در سال ۱۳۸۸ توسط [[مؤسسه چاپ و نشر عروج]]، منتشر شده است.
==مؤلف==
==مؤلف==
محمدامین صادقی ارزگانی، متولد ۱۳۴۱ش، پژوهشگر حوزه علمیه، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام‌خمینی، مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگی و دفتر تبلیغات اسلامی از جمله فعالیت‌های وی است. علاوه بر تدریس دروس حوزوی، کتب و مقالات زیادی به قلم او منتشر شده که «جلوه‌های قرآنی در نگاه امام‌خمینی (ره)» از آن جمله است.
محمدامین صادقی ارزگانی، متولد ۱۳۴۱ش، پژوهشگر [[حوزه‌های علمیه|حوزه علمیه]]، [[مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام‌خمینی]]، مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگی و [[دفتر تبلیغات اسلامی]] از جمله فعالیت‌های وی است. علاوه بر تدریس دروس حوزوی، کتب و مقالات زیادی به قلم او منتشر شده است.
==محتوا==
==محتوا==
این کتاب به بررسی آراء و اندیشه‌های تفسیری امام‌خمینی پرداخته، سعی شده آموزه‌های وحیانی و اندیشه قرآنی ایشان مورد ارزیابی، سنجش و نقد قرار گیرد تا هم به شبهات پدید آمده پاسخ داده شود و هم آرای تفسیری امام به نسل جوان معرفی شود.<ref>صادقی ارزگانی، جلوه‌های قرآنی در نگاه امام‌خمینی، مقدمه.</ref>
کتاب جلوه‌های قرآنی در نگاه امام‌خمینی، به بررسی آراء و اندیشه‌های تفسیری امام‌خمینی پرداخته، سعی شده آموزه‌های وحیانی و اندیشه قرآنی ایشان مورد ارزیابی، سنجش و نقد قرار گیرد تا هم به شبهات پدید آمده پاسخ داده شود و هم آرای تفسیری امام به [[جوان|نسل جوان]] معرفی شود.<ref>صادقی ارزگانی، جلوه‌های قرآنی در نگاه امام‌خمینی، مقدمه.</ref>
در قسمتی از این کتاب آمده، [[امام‌خمینی]] با الهام از مبانی عرفانی و آموزه‌های دینی بر این مسئله تأکید کرده است که ذات اقدس الهی همان‌طور که با تمام اسماء و صفات در کامل‌ترین مظهر خود؛ یعنی [[پیامبر اکرم(ص)|پیامبر (ص)]] تجلی کرده، با همه اسماء و صفات خود در آخرین کتاب آسمانی یعنی [[قرآن|قرآن کریم]] نیز تجلی کرده است.<ref>امام‌خمینی، صحیفه امام، ج۱۲، ص۴۲۲.</ref> ازاین‌رو برای قرآن کریم قبل از تنزیل در این نشئه مادی، مقامات و کینونت‌هایی قائل است که اولین مقام آن کینونت علمی در حضرت غیبیه به تکلم ذاتی است.<ref>امام‌خمینی، آداب الصلاة، ص۳۲۳-۳۲۴.</ref>
 
یکی از بنیادی‌ترین آداب تلاوت قرآن، اخلاص است. امام‌خمینی درباره نقش اخلاص به هنگام تلاوت قرآن بسیار اهمیت داده معتقد است بدون اخلاص هیچ عملی ارزش و قیمتی ندارد؛ لذا اگر کسی قرآن را برای ریا و سُمعه تعلیم و تعلم کند عذاب الهی مشمول او خواهد بود.<ref>امام‌خمینی، شرح چهل حدیث، ص۵۰۰-۵۰۳.</ref> همچنین ایشان در جای دیگر از آثار خود با اشاره به اسرار معارف توحیدی قرآن، معتقد است کسانی که در راه این معارف، مانع می‌شوند و به بهانه‌های گوناگون مردم را از معارف الهی باز می‌دارند گرفتار گمراهی و عذاب الهی خواهند بود.<ref>امام‌خمینی، شرح چهل حدیث، ص۶۵۹؛ تفسیر سوره حمد، ص۱۷۷.</ref>
در قسمتی از این کتاب آمده، [[امام‌خمینی]] با الهام از مبانی عرفانی و آموزه‌های دینی بر این مسئله تأکید کرده است که ذات اقدس الهی همان‌طور که با تمام [[اسما و صفات|اسماء و صفات]] در کامل‌ترین مظهر خود؛ یعنی [[پیامبر اکرم(ص)|پیامبر (ص)]] تجلی کرده، با همه اسماء و صفات خود در آخرین کتاب آسمانی یعنی [[قرآن|قرآن کریم]] نیز تجلی کرده است.<ref>امام‌خمینی، صحیفه امام، ج۱۲، ص۴۲۲.</ref> ازاین‌رو برای قرآن کریم قبل از تنزیل در این نشئه مادی، مقامات و کینونت‌هایی قائل است که اولین مقام آن کینونت علمی در حضرت غیبیه به تکلم ذاتی است.<ref>امام‌خمینی، آداب الصلاة، ص۳۲۳-۳۲۴.</ref>
 
یکی از بنیادی‌ترین آداب تلاوت قرآن، اخلاص است. [[امام‌خمینی]] درباره نقش [[اخلاص]] به هنگام [[تلاوت قرآن]] بسیار اهمیت داده معتقد است بدون اخلاص هیچ عملی ارزش و قیمتی ندارد؛ لذا اگر کسی قرآن را برای [[ریا]] و سُمعه تعلیم و تعلم کند عذاب الهی مشمول او خواهد بود.<ref>امام‌خمینی، شرح چهل حدیث، ص۵۰۰-۵۰۳.</ref> همچنین ایشان در جای دیگر از آثار خود با اشاره به اسرار معارف توحیدی قرآن، معتقد است کسانی که در راه این معارف، مانع می‌شوند و به بهانه‌های گوناگون مردم را از معارف الهی باز می‌دارند گرفتار گمراهی و عذاب الهی خواهند بود.<ref>امام‌خمینی، شرح چهل حدیث، ص۶۵۹؛ تفسیر سوره حمد، ص۱۷۷.</ref>
==ساختار==
==ساختار==
این کتاب مشتمل بر یک مقدمه و چهار فصل می‌باشد:
کتاب جلوه‌های قرآنی در نگاه امام‌خمینی، مشتمل بر یک مقدمه و چهار فصل می‌باشد:
# فصل اول درباره کلیات مباحث وحی‌شناسی، فرایند تنزل وحی در کسوت الفاظ، اقسام وحی و تکلم خداوند با آدمی و همیاری وحی و عقل در تعدیل قوای آدمی می‌باشد.
# فصل اول درباره کلیات مباحث وحی‌شناسی، فرایند تنزل وحی در کسوت الفاظ، اقسام [[وحی]] و تکلم خداوند با آدمی و همیاری وحی و [[عقل (قوه ادراک)|عقل]] در تعدیل قوای آدمی می‌باشد.
# فصل دوم درباره جلوه‌ای از عظمت و اعجاز قرآن، قابلیت درک عظمت قرآن، عظمت ذاتی قرآن، اعجاز قرآن و تحریف‌ناپذیری قرآن سخن به میان آمده است.
# فصل دوم درباره جلوه‌ای از عظمت و [[اعجاز قرآن]]، قابلیت درک عظمت قرآن، عظمت ذاتی قرآن، اعجاز قرآن و تحریف‌ناپذیری قرآن سخن به میان آمده است.
# فصل سوم درباره تلاوت، تدبر و فهم قرآن، اهمیت تلاوت قرآن، حروف مقطعه و سرّ وجود آیات متشابه در قرآن، می‌باشد.
# فصل سوم درباره تلاوت، تدبر و [[فهم قرآن]]، اهمیت تلاوت قرآن، حروف مقطعه و سرّ وجود آیات متشابه در قرآن، می‌باشد.
# فصل چهارم درباره قلمرو قرآن در ساحت زندگی، قرآن و عزت اسلامی، اهتمام قرآن به زن و قرآن و آینده جهان، سخن به میان آمده است.
# فصل چهارم درباره قلمرو قرآن در ساحت زندگی، قرآن و عزت اسلامی، اهتمام قرآن به [[زن]] و قرآن و آینده جهان، سخن به میان آمده است.
==نقدها بر نظریات مؤلف==
در این کتاب در مبحث وحی، کیفیت وحی و اینکه قابل و فاعل وحی چه کسی می‌باشد و مبانی امام در این زمینه چیست، به خوبی روشن نشده است.
==وضعیت نشر==
==وضعیت نشر==
چاپ اول این کتاب در سال ۱۳۸۸ توسط مؤسسه چاپ و نشر عروج.<ref>وابسته به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام‌خمینی (س)،</ref> منتشر شده است.
چاپ اول کتاب جلوه‌های قرآنی در نگاه امام‌خمینی، در سال ۱۳۸۸ش توسط [[مؤسسه چاپ و نشر عروج]] منتشر شده است.
==پانویس==
==پانویس==
{{پانویس}}
{{پانویس}}
۱۵٬۹۸۸

ویرایش